Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Brutus

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Brutus

@geelke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 2
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan mout schema hangt af van type graan  . En niet alleen haver ,gerst , tarwe , rogge ,spelt maar ook verhouding hoeveelheid tussen mout en granen.  Het diastatisch vermogen van de mout maakt verxchil en ook gebruik je 2…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting snel gestopt" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @odevie ik zou eerder wat vers water erin bij gieten en wat gistvoeding zout . 
    Leg stuk blank papier op oppervlakte en giet hier het water op zodat je het beslag zo weinig mogelijk in beroering brengt

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting snel gestopt" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @odevie de ph van 5,5 is een ph waarde voor het enzym werking bij  voornamelijk graan / mout beslag. . In enkel suiker is deze waarde niet een richtgetal .  Bakkersgist zelf zal bij 3,5 nog werken . Stoppen van…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting snel gestopt" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stookje wanneer je suiker vergist gebruik je water , ( invert )suiker , citroenzuur , gist en gistvoeding .  Bij suiker zal een start ph en eind ph max 1.4 punt gezakt zijn als gisting goed verlopen is.  Belangrijk is…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting snel gestopt" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @odevie wat was hette vergisten product ?
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Likeur maken" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @mayascornercafe zoek even op forum op. : Beginners “shopping list”.
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Robbert's Tiny Projects" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @theresa ik snap dat je het zo uitgebreid uitlegt. Uiteindelijk er is veel oud geneuzel over methyl en cyanides wat steeds weer door voornamelijk angst schreeuwers weer naar voren wordt gehaald .  Ethylcarbamaat komt voor in allerlei vergistings .vormen en…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting snel gestopt" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @rumolist heb je getest en gecontroleerd of vergisting voorbij is of gestopt ?  Of ga je uit van het sprookje dat het waterslot iets aangeeft beterft voortgang vergisting ?  Gebubbel in waterslot is een bijkomstigheid van het stankafsluitertje wat het…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert vind forumbericht "hai" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "hai" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @pastoelio een sg meter hoort thuis in de basis spullen die je nodig hebt 
     
    Er zijn diverse gisten beter dan die hobby turbo gisten die ook makkelijker en soms ook meerdere ketens kunnen verwerken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels vergisten" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @concha als het goed is komt de co2 er wel door heen.  Nee roeren is niet verstandig. Wat ik ook wel doe met een pulp vergisting wanneer er kans is op koek vorming is een kunstof buis rechtop erin zetten…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Is het nodig?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @slukske ja zeker moet je een 2e overhaal doen. 
    In het deel boven de 90 % zitten nofg steeds deeltjes die bij enkele ppm zelf smaak invloed hebben . 
    Meestal verdunt men tot onder de 50 % .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels vergisten" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @harrymuyres ik weet niet waar sprookje vandaan komt dat een waterslot zou aangeven wanneer iets gist of gisting voorbij is . Een waterslot is een stankafsluiter ! GEEN indicator hoe gisting verloopt . Het gebubbel is bijkomstigheid.  Gas ( Co2…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "hai" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @pastoelio wat was het eind sg ? Als je uitgaat van geborrel in waterslot ga je zeker de mist in !  Een waterslot is GEEN indicatie betreft verloop van vergisting. Het is niet meer dan een stankafsluiter en houd wat…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Aalbessen stoken" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @concha aalbessen zijn niet de moeite waard om te vergisten en te stoken . Je houd weinig over en weinig aan smaak. . Maseraat maken in alcohol kan nog iets opleveren. Fruit vergisten gebruik je een lager ph . 5,6…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist in het kader staat spirit of nitre dat is salpeter . . Ik raad beginners of gewoon lezers van forum aan om daar ook niet op eigen houtje mee bezig te gaan.  Vraag altijd hierbij hulp of aanwijzing van…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    ( salpeterzuur en tanine worden o.a. ook gebruikt voor snel verouderen, ik raad het de beginner niet aan )

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Sorry Zwavelzuur is fout het is  salpeterzuur 
    Maar deze zuren even als, aluin , calsium , bentoniet phosforzuur , zijn trouwens standaard stofjes in de kast bij oude stokers . 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist is in principe een alternatieve opbouw van rectivier.  
    Reactivatie kan als kolom  , honing raad , hogedruk ketel , enz .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist white dog  strippen door  lime steen / kalk , zwavelzuur en verpulverde aluim steen  Erdoor roeren hierna filteren .
    3 barrel still is ketel met ” thumper”  en rectifier.

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 19 uur geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 2 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 7 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens