Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Murmillo

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Murmillo

@murmillo

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 3
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo Ik ben Sandro en ik wil van alles gaan aanschaffen om zelf Kruiden Likeur , KruidenBitters en Spirits te gaan stoken en maken ." – 3 jaren, 1 maand geleden

    @maharainbowstarseedavatar  schermpje van een telefoon! En dikke vingers dus een simpel type fout is zo gemaakt. Maar iedereen begrijpt dat het ZOEKEN moet wezen .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vraag over (T500) Botancical basket" – 3 jaren, 1 maand geleden

    @josbos je kunt in het mandje diverse kruiden, wortel , blad, bloemen e.d. gebruiken en de smaak redelijk meekrijgen op de alcohol. Vluchtigheid van etherische stoffen is van diverse producten verschillend. van Damp temperatuur  zou je daar voor in het…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mais tbv whiskey" – 3 jaren, 1 maand geleden

    Ik koop zelf eigenlijk nooit mout omdat zelf mouten toch het beste bevalt. Je kunt het beste een diastatisch gerste mout gebruiken Daarvoor kun je een pilsmout gebruiken. Ik denk dat je bij Brouwmaatje in boesingheliede , of brouwmarkt in…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Waas tijdens fijnstook" – 3 jaren, 1 maand geleden

    Als jet mineralen zouten zijn kun je het na filtering gewoon gebruiken. Als het oxides zijn  is het verstandiger om opnieuw te Stoken . Oxides en sporen van oxides zijn niet gezond

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mais tbv whiskey" – 3 jaren, 1 maand geleden

    @pulle bij maïs min 10% van totaal mout gebruiken. Beter is 1/4  vam totaal

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo Ik ben Sandro en ik wil van alles gaan aanschaffen om zelf Kruiden Likeur , KruidenBitters en Spirits te gaan stoken en maken ." – 3 jaren, 1 maand geleden

    Welkom.op dit forum .
    Als je even bij zoekem intoetst :  Beginners “shopping list”
    Vind je wat info . 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum, en dan…….?" – 3 jaren, 1 maand geleden

    @moonshiner79  het is beter om daarna nog een keer te stoken.  Geeft beter en verfijnder resultaat. 
    Bij gebruik juiste ketel heb je ook inderdaad alleen verfijning in smaak en niet verdwijnen van smaak.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Waas tijdens fijnstook" – 3 jaren, 1 maand geleden

    Dat kan komen van teveel  gebruik  kunstmatige gistvoeding. ( B.v. DAP)
    Te hoge stook temperatuur.
    Maar ook oxidatie zijn door te zuur beslag / mash te stoken in een koperen ketel of met koper vulling in kop / kolom.  
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eau de vie diepvries vruchten." – 3 jaren, 1 maand geleden

    @lumey smaak verlies of smaak verfijning hangt af van waarmee je de drank stookt . Soort ketel en ook hoe je de overhaal uitvoert.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mais tbv whiskey" – 3 jaren, 1 maand geleden

    @pulle als je het niet laat kiemen of geen mout of andere kunstmatige toevoeging van enzymen zal je Nooit optimale opbrengst of resultaat er uit kunnen krijgen.    Alleen als pap vergisten zal altijd minder dan 50% van te halen…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Vergunningen." – 3 jaren, 1 maand geleden

    Als je hem als particulier gaat gebruiken dan krijg je geen vergunning. Je hoeft de moeite niet eens te nemen. Ga je hem zakelijk gebruiken dan kun je een vergunning aanvragen. Je krijgt dan een vergunning voor het bezit en…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Eerste keer gebruik Winexpert" – 3 jaren, 1 maand geleden

    Hoi Martin,  Alles wat je nodig hebt is inbegrepen.  De toevoeging die genoemd wordt is sulfiet. Echter kiezen er veel mensen voor dit niet te gebruiken, het kan prima zonder. In de meeste commerciele wijnen wordt het wel gebruikt. Maar…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Te koop 10 liter Whisky alambiek, complete set." – 3 jaren, 1 maand geleden

    @lambik inderdaad met een 2e of 3e overhaal zit je met kleinere hoeveelheden dus zal de t500 niet geschikt zijn.  Daarnaast als je ooit weer op smaak wil werken heb je toch weer een dergelijke ketel nodig  . De t500…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "APPELMELASSE" – 3 jaren, 1 maand geleden

    De test met CL23 is inmiddels 3 dagen stabiel op 1010. De Kveikgist is met eind SG. Van 1000 dus de winnaar 🙂
    Nu nog bedenken wat ik ermee ga doen 😋 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stomen of meekoken?" – 3 jaren, 1 maand geleden

    @rummy-dummy . Het is ook weten wat welke aromatische stoffen je wil winnen uit gebruikt product.  Van veel zaden weet je dat de zaadschil / huid ook tanines bevatten.  Bij Macereren komen die door oplossen vrij.  Terwijl bij b.v. temp…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stomen of meekoken?" – 3 jaren, 1 maand geleden

    @rummy-dummy alcohol gaat over in damp bin 78,3  graden.   Je hebt met Maceraat tw maken met oplosbaarheid. Oplosbaar in water of alcohol  en dan damp temperatuur en temperatuur van alcohol en van de etherische oliën. Ook het vrijkomen van foezels…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Turbo carbon clean gelijk met vergisting of erna?" – 3 jaren, 1 maand geleden

    @tjerk dat us saccharomyces cerevisea.  Zelfde als de bruggeman . 
    Alleen je moet iets meer gebruiken van de blokjes dan de korrelgist.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Graan koken" – 3 jaren, 1 maand geleden

    ( ben je onzeker over kwaliteit mout en vermogen tot omzetting zou je wel een beetje extra ondersteuning kunnen krijgen met wat alpha amylase als extra toevoeging maar meeste en beste resultaat is gebruik maken van eigen enzymen en iets…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Graan koken" – 3 jaren, 1 maand geleden

    Ja ik heb even een klein proefje gedaan met hight temp. Amylase. Ook heb ik van enkele andere stokers o.a. bourbon en whiskey geproefd.  Naar verwachting zijn smaken erg vlak . In mout en granen zitten diverse enzymen en coenzymen…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Graan koken" – 3 jaren, 1 maand geleden

    Verschillende stadia in temperatuur hebben invloed op betere werking enzyme. 41-45 gr : ferulazuur , beta glucanase  ruststadium. (Bij granen als haver en en vooral rogge van belang omdat er meer gomstoffen zijn die hier afbreken.)beta-glucaan! 51- 55gr : Protease…   Meer lezen»

  • Meer laden
Profielfoto Vlisbier Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 1 dag geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 5 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 7 dagen geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

  • Gratis Prestige Essence proeven! Probeer eens iets nieuws

    Door Stookforum 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens