Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

ppeterke

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van ppeterke

@ppeterke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 4
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @wiliam Ik weet niet  waar nu in Nederland groenmout te koop is  . Ik mout al bijna 40 jaar zelf .  Ik wel heb  paar keer tussendoor  in verleden uit  Engeland meegenomen en 1 keer bij munckerik besteld .   Maar…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @theresa op wish kunnen mensen voor paar euro al spul vinden om kleine testjes mee te doen.   Dat ik niet rocket science. ( Dat alcohol test apparaat is de gaschromatograaf heb in  nog steeds te koop omdat ik er toch…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @theresa ik hoop het . En het zou niet verkeerd zijn als mensen weer beginnen te destilleren op glas . Zeker beginners . Je leert er meer van en je weet eerder een goed product te maken ( en hoe…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @odevie er zijn veel van de oude garde die inderdaad nog met kleine glas opstellingen test run doen. Ook met buret wordt nog steeds wel gewerkt  .( Ik maak mij zelf daar ook schuldig aan )   Soms vind je op…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @wiliam op marktplaats of op Catawiki vind je soms leuke microscopen voor nette prijzen. 
    Mout kun je toch beter zelf maken ?  Dan kun je met Vers groenmout werken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept Whisky" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @abedelange nee het hoeft niet perse een ongemout deel bevatten .het is whiskey en daarin kun je met mout en granen variëren. Daardoor krijg je andere smaak vorming .
    Je kunt  jou  variant ook toepassen. 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @matson bij welke verhouding absinth / water werd de drank opaal wit ?  
    Als je eerder gestookte kruiden weer gaat gebruiken is de kans groot dat etherische oliën  groten deels weg zijn en tanines gaan overheersen .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @alchemist ook het vocht uit het fruit heeft invloed. 
    Met alcohol meter , aerometer , vinometer kun je een benadering van percentage meten 
    Wil je exact percentage gebruik je een apparaat als de gaschromatograaf. .
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @johnny in koper alambiek , potstill ,alquitara  kun je gewoon 2 x stoken jazeker kun je met een secondair vat de smaak verbeteren door via een lowwine over te halen of een concentraat .  

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @johnny klopt er staat hier 1x stoken maar als je ook hebt gezien hij wil appel vergisting Stoken in een t500 .  Omdat die ketels niet veel smaak laat overblijven moet je manier van Stoken daarop aanpassen. Het is een…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Sourmash bourbon en moonshine." – 4 jaren, 8 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Sourmash bourbon en moonshine." – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @pikketanus als je het goed stookt en zeker de sourmash van filmpje is best te drinken .  Enige is opletten wat voor gist je gebruikt!  en  ook wanneer je het fermentatie deel bij het mais mout deel voegt of wanneer…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @eagleben je kunt het best 2 A 3 dagen wachten met kijken hoe het is . 
    Eerst moet het destilaat even ” sterven ” dan kun je zien of iets okee is of Eventueel nog maals moet overgehaald .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    2weken gisten is erg vlot.  Fruit altijd proberen langzaam te vergisten .Maar zo te lezen is er veel aroma .   DE T500 ketel is niet zo sterk in aroma overbrengen . Als je op pulp hebt vergist stook dan ook…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @eagleben hangt af van kwaliteit appel. , Hoe vergist , wat voor ketel je gebruikt .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @wiliam misschien een tip. Coolblue heeft Besser microscopen met LCD scherm . Voor om en nabij de €300 ,00. Of op ebay.de vind je ook Besser voor nette prijzen . Met lcd is wel stuk handiger in gebruik  Ik gebruik…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nasmaak na distillatie" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @vanascx  lees even in topic sourmash  en er staat ook filmpje .
     
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nasmaak na distillatie" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @vanascx turbo gist  zou zeker  oorzaak kunnen zijn . Turbo gisten staan daar ook wel om bekent    maar kan ook in moonshine receptuur zitten.   Er zijn zowiezo heelveel  moonshiners met kneierij recepturen met rare verhoudingen  die zowiezo door koolstof…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nasmaak na distillatie" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @vanascx waaruit bestaat jou mash ? Wat voor gist ?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum van molasse: al na een dag of 4 voor 99% uitgegist" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @flyger er kunnen omstandigheden zijn waarbij een vergistingen heel snel gaat zeker als er voldoende voeding is . Misschien zelfs wel de bakkers gist de overjarige als voeding gebruikt ( dode gistcellen kunnen een goede voeding zijn ) .En Kan…   Read more»

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sebas(bassien)

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 1 dag geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 6 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

  • Gratis Prestige Essence proeven! Probeer eens iets nieuws

    Door Stookforum 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens