Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

ppeterke

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van ppeterke

@ppeterke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 4
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist ik heb dit even snel als voorbeeld gemaakt met ananas . Dit geeft snel resultaat . Voor een melasse of mais mout beslag werkt dit prima . Als na gelang de te maken drank accent kun je i.p.v. ananas…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson kooksteentjes maakt inderdaad ook iets verschil. Voorbeeld in  jip en Janneke taal : Stookwijn van mout en gerst. 1 kilo diastatisch pilsmout . 6 kilo geschroot gerst  Vul een grote pan met 21 liter water van 55 graden ….   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @weaver @rumo klopt hij moet inderdaad met tijd beter worden.  Maar de oude absinth is ook zwaarder in smaak dan de moderne .
    Het scheelt ook in kwaliteit van de alsem .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Nu gewoon afgedekt laten staan op kamer temperatuur . Hierdoor zal er in komende 48 uur een gistcolonie ontstaan .
    Hieruit kweken  tot we een hoge cellen tal zal ontstaan .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Als de warmte goed is zie je al snel activiteiten .
     IMG_20211010_155727428.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Doorroeren en afdekken.
     IMG_20211010_133213397.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Hierna nog twee lepels patent bloem
     IMG_20211010_133010689_HDR.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Hierna rauwe honing erdoor roeren 
     IMG_20211010_132757191.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Toevoegen 
     IMG_20211010_132721332_HDR.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Restanten van ananas ga ik nu gebruiken
     IMG_20211010_132613805.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Nog wat water erbij
     IMG_20211010_132604379_HDR.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Na koken 
     IMG_20211010_132428981.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Een simpel oude manier van gisting opwekken .
    Mout koken in water.  
    Hoeveelheid water is wat de mout kan opnemen .
     IMG_20211010_131634667.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Website met Amerikaanse recepten" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @thekid weet je zeker dat de acetaat lucht nog niet aanwezig was in de stookwijn ? 
    Meestal is de herkomst al daar aanwezig .
    Vaak een fout in vergisting of ook te lang laten staan na gisting voor afstoken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    P.s. De Amerikaanse vorm van absinth is trouwens de simpelste manier om een blanche te maken . maar de bakermat van goede drank is toch europa en het midden oosten .  Oude Amerikaanse drank recepten zijn vaak slechte aftreksels ….   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kookstenen kookzak of niet" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @haak gebruik van een kookzak is nooit Verkeerd .
    Voor pruimen Stoken is 80 cm zeker niet echt handig .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson beginsel voor elke hobby / thuis destilleerder is weten een basis alcohol te maken uit graan . In topic ” Recept voor neutrale graanalcohol gezocht ” vind je voorbeelden.  Ja het is zeker mogelijk om een blanche te maken…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kookstenen kookzak of niet" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @haak wat heb je voor ketel waarin je gaat Stoken ? En waarom een kolom op de ketel ?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kookstenen kookzak of niet" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @haak als je stenen onderin doet als soort afstand houder en daar de kookzak oplegt is natuurlijk een goed plan  De kookstenen zorgen ook voor meer werveling , verminderen kans op overkoken , geven door zelf langzaam warmte op te…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vlaams Rood" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @wiliam het werken met mout om daar gist oo te kweken is al zeer oud.  Deze oude manier om  gist te maken was dat men nam ketel water hierin mengde men mout 2 :1 met hop bellen en  of men…   Read more»

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sebas(bassien)

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 6 uur geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 2 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 6 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens