-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden
alcohol uit suiker te gebruiken voor absinth is ongeveer hetzelfde als een bad nemen in het water waar de sokken van het nederlands elftal in is gewassen na een van hun verloren wedstrijden . Het suiker stoken met een t500… Read more»
-
Robbert liked forum post "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden
Welkom op het forum . Leuk dat absinth je interesse is . Inderdaad zoals alchemist zegt heb ik klein beetje ervaring met absinth het is juist Een van de dranken die ik al vanaf dat ik begon zo een 40j… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Onze eerste Hongaarse Palinka" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@nieuwersluis-stookt . Ja je kunt versnellen maar Gist moet in zijn normale milieu zijn werk doen. Ga je forceren om te versnellen kun je juist nog meer problemen krijgen .
Het is nooit verstandig te forceren . . -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Welke set: T500 reflux & Alambiek OF Spaanse alambiek met reflux" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@moonshiner79 als je voor volle smaken gaat en betrouwbaarheid en iets wat leven mee gaat zou ik absoluut een alambiek adviezeren . De t500 is leuk voor hoog alcohol en het apparaat met een koperen helm is een compromis …. Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Appelpulp persen" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@lambik de meeste zakken toch naar beneden . Je vind ook een drap laagje onder in . Met destilatie lrijg je ook nagenieg niets.van de restanten mee. Meeste gevaar zit dat mensen te lang laten staan te bezinken . Dan… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Onze eerste Hongaarse Palinka" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@nieuwersluis-stookt is het schimmel of kaam . Zolang het wit of grijs is is geen probleem je kunt heel voorzichtig afscheppen maar als nog maar een paar dagen te gaan is niet meteen een probleem . wanneer blauwe of zwarte… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Appelpulp persen" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@lambik je perst voor vergisten of na niet tijdens. .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Lambik" – 4 jaren, 8 maanden geleden
Welkom op het forum .
Veel antwoorden op vragen kun je al nazoeken via de zoekfunctie . Kom je er niet uit zijn er vele die je vast kunnen helpen. -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Wijndruiven" – 4 jaren, 8 maanden geleden
Met een T500 zou je een druiven vergisting kunnen Destilleren voor een alcohol waar je likeuren mee kunt maken . De druiven kun je eerst persen en de sap vergisten of geheel vergisten en daarna de gefilterde vloeistof in de… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "2e run verdunnen met water" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@cary klopt bijvullen en opnieuw stoken .
Ja altijd ongeacht wat voor ketel een 2e keer overhalen . -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@brenner hangt ook samen met samenstelling van beslag.
Gebruikt men voornameljk gerst dan gebruikt men minder stappen Wanneer meer rogge en haver wordt gebruikt zal men meer stappen moeten maishen . -
Robbert antwoordde op het onderwerp "2e run verdunnen met water" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@cary het us gewoon een suiker alcohol gewoon de zelfde hoeveelheid water erbij en Overhalen.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Pruimen nu drie weken op gist de twijfel slaat toe" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@wiliam even als elke andere ketel heeft de eau bain marie voor en nadelen . Maar inderdaad aanbranden heb je minder gauw . Maar ik denk ook dat aanbranden kwestie is van onoplettendheid en weinig ervaring en te kort daardoor… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@rumo pilsmout is een algemene naam voor een standaard mout voor lichte bieren. Met active enzym .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@rumo inkoken heeft voordelen maar je stopt ook alle nog aanwezige enzym werkingen . Ook na het maïschen wanneer ne niet verhoogt naar of boven 78 gr is er nog enzym werking . Dit kam nog doorwerken in en voor… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist je gaat uit van standaard mout uit commerciële mouterij die veelal pilsmouten ook voor whiskey bereiden er zijn verschillende manieren van mouten wat verschil kan maken niet alleen in enzymatisch werking maar ook eiwitten .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@munckerik bij roggemout is altijd beter om de 55 graden langer aan te houden en zelfs de 45 graden stop aan te raden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@munckerik een staps op 67 is heel simpel en werkt prima als je met hoofdzakelijk gerst werkt . Bij rogge en haver niet aan te bevelen . Te veel gom stoffen aanwezig
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@petrus klopt . Maar ga niet af op percentage in Finale overhaal maar op smaak , geur , kleur en eventueel troebel worden. Meestal zal de naloop al bij zaken naar 55 -52 % komen . Je zal dan een… Read more»
- Meer laden