Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

ppeterke

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van ppeterke

@ppeterke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 4
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels gebruiken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @gusjke bij wilde vergistingen zijn temperatuur schommelingen een minder probleem voor de gist dan met de meeste cultuur gisten. Dat heeft maken met stammen . Probleem is dat gist in opstart vaak ook meer bijproducten levert en de tijd van…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie ja even deksel eraf  kijken of je mini belletjes nog ziet ,  lucifer test ,. Je ruik co2 niet maar het prikt in de neus. En je kunt met co2 detector even testen .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie kontroleer of inderdaad gisting voorbij is.  Bubbels of geen bubbels in een waterslotje is absoluut geen juiste indicatie .  Wanneer je zeker bent dat er geen gisting meer is gewoon afhevelen en stoken .  Ook met een bakkersgist in…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "pompoenen" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @slokje poempoen kun je weinig mee op zich zelf. Je kunt het wel met een ander product mee vergisten .  Een  bijvoorbeeld is met tomaten of mispels .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus als je met een potstill of Alambiek een cognac / brandy of soortgelijk wil maken dan stook je de wijn ( met pulp ) uit  dus gewoon met voor en naloop. Het midden loop deel is dan oogehoogt in…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus ik werk thuis ook met klein maar ook help ik wel bij een bedrijfje daar staan paar  grote  ketels waaronder een  een Armagnac ketel en een charantaise .  Daar gaat inderdaad een minimaale  in van  150 liter .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus opbouw ,temperatuur beheer en het wordt ruim uitgestookt waardoor er veel bijproducten in zit.   Met alambiek zal je ook moeten doorgaan met stoken  tot ongeveer een 3e deel is opgevangen van totaal zo zal je van een  150  liter…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist  vrij normaal na 6 dagen voor een goed vergistend mais ,rogge mout beslag .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Na 6 dagen .
     IMG_20211002_175518608.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist en zo ziet het er op de 6e dag uit met het gist .
     IMG_20211002_174420411.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Vorderingen inmiddels de 6e dag .
     IMG_20211002_175518608.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @johnny ik heb meer reacties van interrese gehad betreft de  sourmash . Het eerste deel van de bourbon en stoken ervan is voor de meeste wel bekend dus dat laat ik voor wat het is  het sourmash deel en met…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist hand Matig brouwen of grainfather ?  ( Handmatig meer controle en inzicht  ,  net zo snel en geen kans op storingen ,😃
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist nieuwe uitdaging met volle smaak uitkomst.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist als 3 x zo groot is is hij nu ook klaar om te gebruiken .  Het gevormde korstje haal je weg en gebruik het binnenste soppige deel.  Je kunt het in 2 delen zodat je een deel opnieuw kunt…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist zie zo moeilijk is het niet . Hoe lukt het met het deel in de deegbol inmiddels ?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Even een aanvulling die ik al meerdere keren via chat en apps heb gedeeld. : Neem wat bladgroente of wittekool maak dit wat vochtig en doe het in pot sluit deze met rubber handschoen  of gebruik een zipzak.  Zodra de…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum mash" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @thetis er zijn meerdere manieren goed om af te stoken . Hangt af ook van hoe de ketel functioneerd  en wat voor ketel type je hebt . daarop pas je methode aan   b.v. je stookt de eerste overhaal tot jou…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "vragen rond wettelijk kader" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Je mag in Nederland met een kolf van 1 liter alcohol stoken uit drank waarover accijns is betaald . En uitsluitend voor eigen gebruik . Maar er is een soort gedogen zolang je alleen voor eigen gebruik nu en dan…   Read more»

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sebas(bassien)

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 9 uur geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 2 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 6 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens