-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels gebruiken" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@gusjke bij wilde vergistingen zijn temperatuur schommelingen een minder probleem voor de gist dan met de meeste cultuur gisten. Dat heeft maken met stammen . Probleem is dat gist in opstart vaak ook meer bijproducten levert en de tijd van… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@odevie ja even deksel eraf kijken of je mini belletjes nog ziet , lucifer test ,. Je ruik co2 niet maar het prikt in de neus. En je kunt met co2 detector even testen .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@odevie kontroleer of inderdaad gisting voorbij is. Bubbels of geen bubbels in een waterslotje is absoluut geen juiste indicatie . Wanneer je zeker bent dat er geen gisting meer is gewoon afhevelen en stoken . Ook met een bakkersgist in… Read more»
-
Robbert liked forum post "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "pompoenen" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@slokje poempoen kun je weinig mee op zich zelf. Je kunt het wel met een ander product mee vergisten . Een bijvoorbeeld is met tomaten of mispels .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@petrus als je met een potstill of Alambiek een cognac / brandy of soortgelijk wil maken dan stook je de wijn ( met pulp ) uit dus gewoon met voor en naloop. Het midden loop deel is dan oogehoogt in… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@petrus ik werk thuis ook met klein maar ook help ik wel bij een bedrijfje daar staan paar grote ketels waaronder een een Armagnac ketel en een charantaise . Daar gaat inderdaad een minimaale in van 150 liter .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@petrus opbouw ,temperatuur beheer en het wordt ruim uitgestookt waardoor er veel bijproducten in zit. Met alambiek zal je ook moeten doorgaan met stoken tot ongeveer een 3e deel is opgevangen van totaal zo zal je van een 150 liter… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist vrij normaal na 6 dagen voor een goed vergistend mais ,rogge mout beslag .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
Na 6 dagen .
IMG_20211002_175518608.jpg -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist en zo ziet het er op de 6e dag uit met het gist .
IMG_20211002_174420411.jpg -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden
Vorderingen inmiddels de 6e dag .
IMG_20211002_175518608.jpg -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@johnny ik heb meer reacties van interrese gehad betreft de sourmash . Het eerste deel van de bourbon en stoken ervan is voor de meeste wel bekend dus dat laat ik voor wat het is het sourmash deel en met… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist hand Matig brouwen of grainfather ? ( Handmatig meer controle en inzicht , net zo snel en geen kans op storingen ,😃
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist nieuwe uitdaging met volle smaak uitkomst.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist als 3 x zo groot is is hij nu ook klaar om te gebruiken . Het gevormde korstje haal je weg en gebruik het binnenste soppige deel. Je kunt het in 2 delen zodat je een deel opnieuw kunt… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist zie zo moeilijk is het niet . Hoe lukt het met het deel in de deegbol inmiddels ?
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden
Even een aanvulling die ik al meerdere keren via chat en apps heb gedeeld. : Neem wat bladgroente of wittekool maak dit wat vochtig en doe het in pot sluit deze met rubber handschoen of gebruik een zipzak. Zodra de… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum mash" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@thetis er zijn meerdere manieren goed om af te stoken . Hangt af ook van hoe de ketel functioneerd en wat voor ketel type je hebt . daarop pas je methode aan b.v. je stookt de eerste overhaal tot jou… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "vragen rond wettelijk kader" – 4 jaren, 8 maanden geleden
Je mag in Nederland met een kolf van 1 liter alcohol stoken uit drank waarover accijns is betaald . En uitsluitend voor eigen gebruik . Maar er is een soort gedogen zolang je alleen voor eigen gebruik nu en dan… Read more»
- Meer laden