Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

ppeterke

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van ppeterke

@ppeterke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 4
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "kweeperen" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @strauss kweeperen moet je altijd even koken maar ook niet te lang . Kweeperen of peren in algemeen hebben een fragiele smaak dus wil je ze stoken zal je daar een geschikte ketel voor moeten gebruiken die pulp aankan en…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting van GIN vroegtijdig gestopt" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @moonshiner79 teveel gistvoeding kan  een zweem en bijsmaak  geven in destilaat .
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Een foto verslag van maïschen voor een whiskey beslagje" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @johnny voor filmpje gebruikte ik een kleine omdat ik ook niet veel te roken nodig had . Van een olie drum kun je een prima rookvat maken . Net boven de bodem maak je een ovaal gat aan bijde kanten…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Een foto verslag van maïschen voor een whiskey beslagje" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @johnny ik gebruik meestal een rookton oudeewets met een jutte zak eroverheen.
    Optijd omscheppen .
    En temp ien vochtig heid in de gaten houden .

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Vergisting van GIN vroegtijdig gestopt" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    Ik begrijp dat je wel de ph meet maar niet het SG?  Een week is vrij normaal dat het stopt met zichtbaar vergisten. Maar zonder dat je het start en eind sg weet, weet je eigenlijk nog niets. En het…   Read more»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Het grote BBQ Topic!" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @haak  lekker heb ik laatst ook gemaakt 🙂
     20210903_172515.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Onze eerste Hongaarse Palinka" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @nieuwersluis-stookt alle ketels hebben een eigen iets waar ze goed en niet goed on presteren. .en er is geen 1 ketel die alles zou kunnen . Ook budger teld mee in ketel aanschaf. . Voor Calvados e.d.   zou een charantaise…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Mijn eigenbouw installate" – 4 jaren, 9 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "calvados probeersel" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @chriske mout bij maischen een ph van 5,4 – 5,6 .
    Bij vergisten starten met een ph van 5,2 .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Onze eerste Hongaarse Palinka" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @nieuwersluis-stookt T500 met alambiek is inderdaad niet een ketel om volle ronde aroma’s mee over te krijgen . Een potstill , alambiek , alquitara , charantaise of Armagnac ketels zijn daar veel beter voor te gebruiken . Wil je toch…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Blauw/ groenig destillaat" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @thekid als de ketel vanbinnen geen rare aanslag heeft gewoon even schoonmaken met een vaatwasmachine reiniger en naspoelen met helder water en klaar .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Blauw/ groenig destillaat" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @thekid een nieuwe ketel kan wat oxidatie en ook wat soldeer vet in zitten. Dat geeft verkleuring en dergelijke .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Aangenaam" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @haak te hoog zuur. ( Spellingscontrole tel 😬) Of te veel baking soda of dap

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Aangenaam" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @haak blauwe waas kan dus komen door oxides door te hoog zeer bij stoken .maar ook door gebruik van te veel gistvoeding of natrium bicarbonaat of neerslag van mineralen uit eventueel kraanwater.    Met vislijm klaren.  Alleen filteren zal lastig…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Aangenaam" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @malinowsky  ph is van belang voor optimale gistwerking , enzym werking , estervorming , smaakvorming , bindingen vormen. ,  Afsplitsen van delen ,  maar ook bijv bij goede werking bij Destilatie . Als je een te laag ph hebt kun…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "2de stook" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @concha hangt er van af wat voor alcohol je verstookt , voor gewoon suiker herft het weinig doel. . bij graandranken zou je gebruik kunnen maken van tussentijds veresteren .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "calvados probeersel" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @chriske wanneer je eerst even fe kook over de appels doet is pectolase niet nodig  en behoud je meer smaak .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "2de stook" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @concha voor een goede alcohol moet je altijd 2 of meerdere keren overhalen .  Dat geld voor elke ketel ook de t500 !  Als je in 1 x wil afstoken moet je met meerdere stations werken . Je verdunt het…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "restant in de ketel …. ?" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @rein maar als je 1120 meet zou je toch jezelf afvragen of dat wel klopt ? Zou je toch ook nog eens nameten en eventueel moeten nadenken over toevoegen van extra vocht om SG iets te laten zakken 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "restant in de ketel …. ?" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @rein klopt dat SG. Niet alleen afhankelijk is van suikers maar ook andere opgeloste stoffen in het beslag . Maar dit neemt niet weg . Dat wat Rumo al schreef een Sg boven 1100 of zelf 1090 is geeft een…   Read more»

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sebas(bassien)

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 16 uur geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 2 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 6 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens