-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Onze eerste Hongaarse Palinka" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@nieuwersluis-stookt Er zijn mensen die gebruiken zakjes of vloeibaar enzym bij fruit voor meer sap te krijgen en het enzym af te breken dat methyl vormt maar je kan dit ook gewoon doen door even de kook erover .ook dan… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Onze eerste Hongaarse Palinka" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@nieuwersluis-stookt de meeste smaak behoud je door rustig vergisten , geheel alles in ketel gebruiken bij het stoken en een goede alquitara , potstill of Alambiek gebruiken . En nog beter zou zijn verwerken in een charantaise .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "clearing agent toevoegen" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@freestyledaan als je een kookzak gebruikt straks en jou ketel is goed voor het doel brand het niet aan en is klaringsmiddel overbodig . Als je de vezels mee neemt in keyel krijg je een vollere smaak . Met klaringsmiddel… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "clearing agent toevoegen" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@freestyledaan wat maak je ? Met wat voor gist ? .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gebruik cider yeast" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@thetis m
MO 2 zou niet mijn eerste keus zijn . Maar is zeker bruikbaar voor jou plannen en andere zou b.v. de frementis fd3 en HG kunnen zijn -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gebruik cider yeast" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@thetis m
MO 2 zou niet mijn eerste keus zijn . Maar is zeker bruikbaar voor jou plannen en andere zou b.v. de frementis fd3 en HG kunnen zijn -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Onze eerste Hongaarse Palinka" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@bhakti hoeveelheid pitten altijd zo laag mogelijk houden .metanol en cyanide gehalte wil je zo laag mogelijk houden. !
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gebruik cider yeast" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@thetis wanneer je fruit vergist is beter om zo weinig mogelijk suiker extra toe te voegen. Hoeveelheid water bij Fruit is ook afhankelijk van fruit soort en sap aanwezig . Door sg te meten kun je ook bepalend hoeveel extra… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Overgestapt van Doublesnake48 naar de set van Still Spirits" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@obelix nee het is beter van niet om de classic 8 erbij te doen . Het kan de hele vergisting om zeep helpen . Daarnaast de smaak wordt er niet beter op . Gewoon uit laten gisten. Voor een goed… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Lichte "chemisch smaak" – Wat veroorzaakt dit?" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@concha in principe kun je die 3 Gisten overal wel voor gebruiken. Ook de frementis fd 3 en hg 1 zijn zeer geschikt voor fruit en geven ook bij andere producten ook goed resultaat. . Mangrove Jack heeft de SN… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Lichte "chemisch smaak" – Wat veroorzaakt dit?" – 4 jaren, 9 maanden geleden
Een kolom hoort na elke stook gewoon gespoeld te worden . Vervuiling dat blijft hangen blijft anders nog smaak afgeven . Kolom die niet zwaar vervuilt is kun je spoelen met heetwater met wat vaatwasmachine reiniger en daarna naspoelen. Voor… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Lichte "chemisch smaak" – Wat veroorzaakt dit?" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@eline sowieso altijd kolom nagebruik reinigen ander kumnen ook daar dingen blijven hangen wat later weer de bijsmaakjes nog meegeeft.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Lichte "chemisch smaak" – Wat veroorzaakt dit?" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@britsexpatbrewer voor gewoon suiker de fermentis c70 , bakkersgist of ook redstar dady
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Wodka van aardappelen" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@odevie inderdaad ongemout .
Je hebt 2 rijig gerst en 6 rijijge gerst dat maakt verschil in zetmeet en suikers per kilogram
maar rond 57 – 65 % zetmeel. -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Bier distilleren" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@maasjoerts zou kunnen dat het hout niet goede sortering was voor drank. Misschien niet goed gedroogd of hars in aanwezig . Is de smnak wat zoet bloem achtig?
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Lichte "chemisch smaak" – Wat veroorzaakt dit?" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@britsexpatbrewer probeer volgende keer eens een gewoon gist in plaats van turbo met extra turbo clear waarbij je ook 5,5 a 6 kilo suiker in 25 liter gebruikt in plaats van 8 kilo. Een normale vergisting waarbij de gist niet… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Bier distilleren" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@maasjoerts hoe is de bier gestookt ? Wat is er mee gekomen ? Bepaalde esters kunnen uitwerking hebben . Hoe is de kwaliteit van het hout ? Als de smaak van het hout er nog niet inzit kun je misschien… Read more»
-
Stookforum antwoordde op het onderwerp "Lees dit eerst, de Thuis Distilleren Beginnersgids" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@hans-1957
Hiervoor kun je beter een apart topic aanmaken. Anders gaan er onderwerpen door elkaar lopen.
Succes! Groetjes, Jan -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Wisky of conjac maken." – 4 jaren, 9 maanden geleden
@alireza whiskey maak je uit een mout /granen vergisting wat je stookt in een whiskey still , potstill , Alambiek ,. Cognac uit een daarvoor geschikt druiven wijn . Deze stook je op een alambiek charantaise . .T500 of grainfather… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gisten" – 4 jaren, 9 maanden geleden
@zics oh sorry . Ik had verkeerd gelezen dan.
Appels zet je net onderwater dat er ongeveer 5 cm water boven de appels staat .
Dan os de gist goed
- Meer laden