Goedendag beste leden van het stookforum!
Mijn naam is Gerrit, geboren in Apeldoorn in 1966 en alles doet het nog steeds!
Sinds 2018 wonen mijn vrouw en ik in het mooie Welsum, een klein dorpje aan de Ijssel.
Voor mijn 60'ste verjaardag heb ik van mijn vrouw een mooie ketel gekregen (vandaag besteld bij de stookwinkel alquitara 5l), en ik zou graag aan de slag willen gaan. Heb al het één en ander op dit forum gelezen, en ik worstel me door de "beginnersgids" heen.
Bij ons in de buurt zijn een aantal boomgaarden, waar voornamelijk peren groeien. Conference vormt het grootste gedeelte, daarnaast nog Doyenne de comice en Sweet sensations.
Het lijkt me leuk om van deze peren een "schnaps" te maken.
Wat ik geleerd heb van het forum is dat je zowel van sap, als van peren deze schnaps kunt maken, maar dat de kans dat er wat leuks uit komt groter is met het vruchtvlees van de peren.
Haren verwijderen, wassen en een "brei" maken.
Ik hoop dat jullie me willen helpen met het volgende:
- Wat is normaal gesproken de benodigde tijd voor het vergisten in de emmer met waterslot?
- Dubbele bodem maken in de ketel
- Mag dit op een forse vlam, of liever laag houden?
- zijn er misschien foto's of filmpjes van het proces?
- Is het aan te bevelen om er wat appels bij te doen?
- Twee keer stoken met behoud van het vruchtvlees in de ketel?
- Wel of geen suiker toevoegen?
- alle tips zijn welkom
Dank voor jullie reactie, als het feest gaat beginnen zal ik wat foto's delen.
Gezellig!
Groeten,
Gait van 't Reepad
Welkom op dit prachtige forum. Veel plezier hier.
Welkom Gait en veul plezier hier.
Lekker hoor, een goed gestookt peren borreltje. Peren(sap) eventueel met appel(sap) vergisten en hierna rustig stoken met je Alquitara. Dat gaat je lukken. Succes!!!
Ging vroeger nog wel is vissen in Welsum. Mooi daar langs de IJssel.
Hi Vanengeland en wellkom hier.
Prima keteltje dat je kocht en uitstekend voor het stoken van eau de vie.
Nu is "poire" wel een van de moeilijkere alcohols om te stoken. Tenminste indien je een kwalitatieve drank nastreeft. Morand poire, de beste naar mijn mening, gebruikt bv een 20kg peren per liter eau de vie. De meest gebruikte peren zijn poire williams aangevuld met "crab apples" oftewel zure appeltjes en een aantal andere varieteiten om het smaakpallet te vervolledigen.
Dus, als je genoeg ruimte en infrastructuur hebt om grote hoeveelheden peren te verwerken en te vergisten : zeker geen suiker aan de fermentatie toevoegen want dat verdunt de smaak.
Kan je van conference, doyennee en sweet sensation (ken ik niet) stoken ? Zeker maar het smaakpalet ervan is niet zo rond en harmonisch als een combo williams/zure appels. Maar ja, probeer en proef en wie weet slaag je erin om iets beters te stoken dan wat commercieel beschikbaar is. Tenslotte ons aller doel hoop ik.
Persoonlijk zou ik een 5l ketel gebruiken om maceraties over te halen. Er zijn prachtige voorbeelden van Robbert in de filmpjes die je op dit forum kan vinden. De lemon/lime is bv overheerlijk.
Vandaag die mooie ketel ontvangen 🤩 Eerste keer stoken zou dan wel lekker makkelijk zijn om dat met sap te doen…. Wordt hier in de buurt altijd geperst, appel en peer in verpakkingen van 3 en 5L
Duurt het vergisten ongeveer een maand? Of gewoon kijken wanneer er geen bubbels meer komen?
ik heb ook gist voor fruitschnapps gekocht, maar ik weet niet hoeveel ik daar van nodig heb.
Unquote
Mijn 5 cent : doe eerst een run met azijn, daarna met water. Vraag de mening aan stookwinkel of het nodig is, ik ken je ketel niet. Dat zal sowieso je ketel reinigen en dan heb je het stoken (balans hitte vs koeling) al in de vingers
Indien je perensap zuiver is en geen bewaarmiddel bevat : fermenteer je 5 liter sap, doe er een fijngesneden peer bij en begin met gewoon bakkersgist. Dat is nl heel tolerant en veelzijdig. Je mag er ook meer dan 1 peer bijvoegen.
Meet VOOR je begint met een dobber je SG.
Op dit forum staan tientallen beschrijvingen van wanneer een wash nu uitgewerkt is. Hint : heeft weinig met aantal bubbels te maken
Veel plezier, en wees niet ongeduldig (zoals nagenoeg iedereen bij zijn eerste stook)
Succes en vel plezier
SG is soortelijk gewicht en een dobber kost 115 euro
https://www.stookwinkel.nl/product/west-kin-look-oechsle-meter-25-cm-suikergehalte-meten/
Dan kan je meten als (bijna) alle suker in je wash omgezet is in alcohol
Of, je kan het met de natte vinger doen. Werkt ook 🙂
Moet zijn 15 euro
Mocht je niet zo lang op een dobber willen wachten en toch willen weten of de boel is uitgegist, dan kun je ook een brandend lucifer vlak erboven houden, als het vlammetje blijven branden dan is het uitgegist en kun je het overhalen.
Twee dagen nadat er 15 liter appel/perensap in de vergistingsemmer gegaan is, samen met een aantal peren, en fruitgist plopt om de twintig seconden het waterslot! Twee keer per dag roer ik de boel om. Heb de radio gewoon uitgezet omdat het bluppen zo lekker klinkt 😊
Het waterslotje is bedoeld om koolzuur te laten ontsnappen en te voorkomen dat bv fruitvliegjes en andere insecten erin komen. Heb je veel fruitvliegjes (ze zijn dol op perensap) kan je een plantje basilicum erbij zetten. Of natuurlijk een dopje erop zetten. Het is geen indicatie dat de fermentatie over is als er geen "bluppen" uitkomt, fermentatie vat is niet luchtdicht, vlammetje boven is goed om te zien dat het gestopt is en niet te lang wachten met stoken. Fruitvliegjes dragen azijnbacteriën (azijnvliegjes) en komen ze in jouw beslag dan bestaat de kans dat jou sap een azijn smaak heeft, stoken weinig zin (kookpunt azijn 118C en alcohol ca 78C) maar je kan er wel perenazijn van maken
Twee keer per dag roer ik de boel om.
Vraagje : waarom doe je dat ? Wat is daar de bedoeling van ?
Roeren in een al werkende vergisting zorgt voor nieuwe toevoer van zuurstof. Gist zet voornamelijk suikers om naar alcohol wanneer gist anaerobe is . Dus geen zuurstof aanwezig! zodra gist in Zuurstof rijke omgeving is gaat het knop vormen en meer azijnzuur ( bijproduct) uitstoten en zet nagenoeg geen suikers meer om.
Als je een batch langer wil bewaren. Hevel het dan van het gist af en voeg wat sulfiet toe voor conservering.
Dood gist gaat ontleden en daarbij wordt zwavelwaterstof gevormd.
Het beste is binnen 10 tot 14 dagen een product te verwerken. Als je langer wacht Dan op conservering middel Zetten.
Er zijn mensen die dachten dat het weer begon te gisten na een week of 4 maar gebubbel is dan geen co2 maar methaangas.
Inderdaad een waterslot is tegen inval van vuil en insecten en om te zorgen dat co2 ( druk ) kan ontsnappen. Het is geen indicator van goed verlopende vergisting. Je ziet vaak dat gebubbel al lang gestopt is en desondanks toch co2 word gevormd wat dan omdat druk lager is via andere wegen dan waterslot ontsnapt.
Dus controleren op andere manieren of gisting voorbij is .
Inderdaad met aansteker of Lucifer of co2 meter bin oppervlakte houden zijn mogelijke manieren.
Dag stokers,
we zijn nu twee weken verder, af en toe hoor ik nog een blub.
heb het proefje met de lucifer gedaan, die gaat meteen uit, dus het gistproces is dan nog bezig.
ik heb eigenlijk niet nagedacht over de hoeveelheid gist die ik gebruikt heb….
Éen zakje fruit schnaps gist van ca 35 gram heb ik gebruikt, misschien is dat te weinig.
kan ik nog wat bijvoegen indien nodig, of werkt dat niet?
Voor wijn is de regel 1 gr/10l
voor sneller te werken hanteert men om te stoken 10gr/l
Voor vergisting beslag met droge gist korrels :
1 tot 50 liter - 3 gr per liter.
50 - 200 liter 1,5 tot 2,5 gr per liter .
200 tot 500 liter 1 a 1,5 gr per liter .
500 tot 1000 liter 0,75 tot 1 gr per liter .
Voor verse gist ( natte gist ) vanwege vocht gehalte is dit zwaarder en gebruik daarom 2 x gewicht als boven .
Er zijn inderdaad uitzondering in bepaalde exclusieve wijngist soorten .