Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Alchemist

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Alchemist

@alchemist

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 6
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan ja kan ook met gerst. Wanneer je op graan vergist kunnen meerdere stoffen ” oplossen ” vrijkomen ,  komen er meer foezels ,  vezels , etherische oliën, zuren e.d. vrij  . Ook door de dan gevormde alcohol zijn er…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @robbert dat vergisten op het graan, wat is daar het voordeel van? En kan dat met granen en een kwart gerst ook?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting snel gestopt" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @haak als je zuip alcohol wil voor feestjes waarbij kwaliteit net genoeg is om niet over je nek te gaan gist je suiker zonder te onverteren met turbo gist pf alcotec in een week En dat stook je in 1…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "maisch-schema's" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan je gebruikt 3,2 – 3,8 liter water per kilo . + Gemid volume van mout/ graan per kilo . Gistton vul je tot 4/5 .  32 liter ton gaat dus ongeveer 25,5 liter beslag in . Dus ongeveer 6…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vergisting snel gestopt" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @haak om gist was schoon werkruimte en voeding te geven.  Wanneer je op papier of doek iets bijgiet krijg je minder beroering van het beslag. 

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @robbert thanks! En hoeveel moet ik totaal gebruiken voor een vergistingvat van 32 liter? Ik zag dat ik ook nog wat andere granen had, dus wellicht kan ik er twee vaten van maken. Één met alleen gerst en gerstemout, en…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "maisch-schema's" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan de beste verhouding is ook weer afhangkelijk van een aantal dingen  ;: Beoogde type drank . Beoogde smaak palet. Zijn hier belangrijkste in . Dan krijg je kwaliteit van de mout. En granen . En diastatisch vermogen .  En…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "maisch-schema's" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "maisch-schema's" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Ik heb nog aardig wat mout liggen, en een paar kilo gerst. Wat is dan de beste verhouding? 

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "maisch-schema's" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan mout schema hangt af van type graan  . En niet alleen haver ,gerst , tarwe , rogge ,spelt maar ook verhouding hoeveelheid tussen mout en granen.  Het diastatisch vermogen van de mout maakt verxchil en ook gebruik je 2…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "maisch-schema's" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Ik ga ook weer eens een poging doen tot maischen. Ik heb nog mout en gerst liggen waar ik jenever van wil stoken. En een deel neutraal. Het is dus gerst en mout, en ik dacht aan drie stappen. 30…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "calvados probeersel" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "calvados probeersel" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist thanks. Moeten de snippers en de walnoten er dan ook twee jaar in blijven met rijpen?

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "calvados probeersel" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "Calvados vragen" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "calvados probeersel" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Ik heb mijn appels ook eindelijk fijn gestookt. 
    Op hoeveel procent ABV moet het in het vaatje of de snippers en walnootdoppen erin? 60% of zo? 

  • Meer laden
Profielfoto Murmillo Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 19 uur geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 2 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 7 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens