Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Alchemist

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Alchemist

@alchemist

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 6
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "hai" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @pastoelio wat was het eind sg ? Als je uitgaat van geborrel in waterslot ga je zeker de mist in !  Een waterslot is GEEN indicatie betreft verloop van vergisting. Het is niet meer dan een stankafsluiter en houd wat…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "Voorstellen" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Aalbessen stoken" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @concha aalbessen zijn niet de moeite waard om te vergisten en te stoken . Je houd weinig over en weinig aan smaak. . Maseraat maken in alcohol kan nog iets opleveren. Fruit vergisten gebruik je een lager ph . 5,6…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Voorstellen" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @pepijn Ik gebruik meestal 2kg rietsuiker en 5KG (geen liters) melasse met 28 liter water.Eerst de melasse er in, een dag of twee laten gisten, en dan vier keer om de twee dagen een halve kilo rietsuiker erbij. Dan hou…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Voorstellen" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @pepijn We hebben wat probleempjes met tienduizenden spam accounts die maandelijks op het forum worden aangemaakt. Door de maatregelen die we daar tegen genomen hebben blijft er af en toe een account in de blokkade hangen wat geen spamaccount is.Ik…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist in het kader staat spirit of nitre dat is salpeter . . Ik raad beginners of gewoon lezers van forum aan om daar ook niet op eigen houtje mee bezig te gaan.  Vraag altijd hierbij hulp of aanwijzing van…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    ( salpeterzuur en tanine worden o.a. ook gebruikt voor snel verouderen, ik raad het de beginner niet aan )

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Sorry Zwavelzuur is fout het is  salpeterzuur 
    Maar deze zuren even als, aluin , calsium , bentoniet phosforzuur , zijn trouwens standaard stofjes in de kast bij oude stokers . 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist is in principe een alternatieve opbouw van rectivier.  
    Reactivatie kan als kolom  , honing raad , hogedruk ketel , enz .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist white dog  strippen door  lime steen / kalk , zwavelzuur en verpulverde aluim steen  Erdoor roeren hierna filteren .
    3 barrel still is ketel met ” thumper”  en rectifier.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Voorstellen" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @pepijn duur vergeleken met bijvoorbeeld jou vavor en soortgelijke ketels die in principe het zelfde kunnen als de t500.
    Een mash mag inderdaad nooit boven de 95 graden komen . Anders gaan alle smaken kapot .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @alchemist de alcohol die ze bedoelen in deze recepten is een “white dog ” .  Dus een nog blank mout destilaat.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels vergisten" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Gimmidelde maar afhankelijk van soort en rijpheid kun je 150 gr suiker per kilo appels aanhouden . Naast suikers bevatten appels nog aantal andere stoffen in appels zoals zetmeel en andere koolhydraten die ook deels vergisten . Wanneer je een…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Voorstellen" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @rumolist welkom op dit forum. De goedkope vavor is een prima keteltje. Enige is de  klemmen zijn wat licht uitgevoerd. Het is een veelzijdige apparaatje voor leuk prijsje.  Je kunt er eerst prima mee toe het is handzaam en goed…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "Een paar Alquitara vraagjes" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Voorstellen" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Hoi Pepijn, 
    Welkom op het forum!
    Alle begin is lastig. Wat ging er mis bij het maken van de rumwash? 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Een paar Alquitara vraagjes" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan hangt ervanaf of je alleen uit melasse stookt of ook rauwe vezels nog in ketel meestookt .
    Meestal is met rum halvering .
    Maar beste kun je altijd uitgaan dat van beslag naar opvangdeel 1/3 is .
     

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Een paar Alquitara vraagjes" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @robbert  geldt dat ook voor rum? Die 3:1 verhouding?

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "Een paar Alquitara vraagjes" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Een paar Alquitara vraagjes" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @odevie alquitara kun je goed gebruiken voor whiskey. 
    Hou wel rekening met inhoud. 
    Bij whiskey is beging naar eind volume 3:1

  • Meer laden
Profielfoto Murmillo Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 22 uur geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 2 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 7 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens