Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Alchemist

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Alchemist

@alchemist

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 6
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appelmoes" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @pulle je bedoelt gist van Stookwinkel ?  
    Fruit gist ?? Als het maar geen turbo of alcotec is zal het vast lukken iets fatsoenlijks te maken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Ambachtelijk stoken met hart voor de natuur" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @koekiemonster in de grote destilleerderijen gebruikt men meestal stoompijpen voor verwarming.  Wanneer een goede vlam verdeling of goede passende branden kun je prima dosseren.  .met lage minimale  temperaturen kun je stoken maar je kunt daarbij stoffen  ( hogere foezels )missen…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appelmoes" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @pulle ik bedoelde ik denk dat iedereen in het begin wel appelmoes heeft vergist.
    Is prima te doen met een cidergist .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Fruitsap vergisten" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @martin74 het gsngt af van het eigen suiker gehalte van de sap of er suiker bij moet en hoeveel.
    Hou wel rekening dat des te meer suiker erbij komt des te zwakker de eigen smaak van het fruit. 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans Zo te lezen kun je het best kiezen voor een potstill .  
    Ook Calvados  wordt gedestilleerd op een charantaise . Ook daarvoor zou je met iets meer bewerkelijkheid de potstill kunnen gebruiken om de juiste methode te benaderen.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans wat wil je naast brandy meer maken aan drankjes . ?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kokos schaafsel" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @rummy-dummy gaat alleen over koud Macereren en ontbreekt ook tijd van maceren en daarnaast is het meceraat voor gebruik als Maceraat likeur of is het voor herdestilleren

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kokos schaafsel" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @rummy-dummy temperatuur van 55 graden en paar maal opnieuw door laten stromen .  Ook warm macereren is 55 a 57 gr .  Tijd hangt af van product.  2 uur tot sommige 12 uur . in warm Macereren komen meer andere…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum kleuren" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @albert1969 ja je kunt bij veel toko’s.  ( Aziatische winkels) diverse kleurstoffen kopen  alle kleuren van regenboog. .
    (Persoonlijk zou een bianco rum goed van smaak niet kleuren met die  E nummers )
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum kleuren" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @albert1969 natuurlijke kleuring krijg je door , coffie bonen , cacao , kaneel , caramel. wilgenbast .
    Zwaar geroosterde koffieboon of cacao  boon geven snel kleur .
    Of je kunt de flesjes kleurstof gebruiken.  
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans een leuke potstill erbij en dan wat vaardigheid lukt het zeker een een brandy te maken. .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans voor echte cognac moet je een wijn maken uit uitsluitend van de negen druiven rassen die daarvoor erkend zijn . Uit het hoofd weet is ze niet allemaal maar de meest gebruikte zijn De ugni blanc ,Jurançon , semillon…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo ik ben nieuw." – 4 jaren, 1 maand geleden

    @lambik wanneer je een goed basis  beslag hebt en goede producten met goed verlopen vergisting kun je in eerste overhaal ‘ met weghalen voorloop en stoppen op einde hart  en niet te lang doorstoken ( in regel stoppen boven 52…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eiken vaatje('s)" – 4 jaren, 1 maand geleden

    https://www.brouwmaatje.nl/ heeft ook vaatjes oo voorraad

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appelmoes" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @pulle wie niet dan ? .  Beginners gein .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo ik ben nieuw." – 4 jaren, 1 maand geleden

    @lambik https://youtu.be/EBDtxk1uwhI

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo ik ben nieuw." – 4 jaren, 1 maand geleden

    @lambik bedoel je het Brandy filmpje met de alquitara of het filmpje alcohol uit druiven concentraat ??

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo ik ben nieuw." – 4 jaren, 1 maand geleden

    @lambik bedoel je het Brandy filmpje met de alquitara of het filmpje alcohol uit druiven concentraat ??

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "wat ging er mis ?" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans in jou beslag maken is wat fout gegaan waarschijnlijk waardoor je een relatief lage opbrengsr hebt . Je moet het inderdaad nog een 2e keer stoken.  De grainfather is leuk voor wat brouwen en een beetje leuk knutselen met…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Likeur recept vraag" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Je kunt een destilaat maken van beiden maar ook een Maceraat. 
    Met een goede basis alcohol is de hoge 93% niet nodig .

  • Meer laden
Profielfoto Murmillo Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 2 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens