Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Alchemist

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Alchemist

@alchemist

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 6
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "vraag over ervaring met insecten in de grondstof in dit geval palmsuiker" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Jw hebt duidelijk vergeten de palmsuiker te zuiveren voor gebruik. Het voorkomt veel problemen om altijd palm suiker maar ook melasse te zuiveren . Gebruik wat sulfiet en daarna stoken . De putlucht is zwavelwaterstof dit komt van rottende gist…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kokos schaafsel" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @brandt-r   kokos smaak krijg je het beste aan de rum door  percolatie van de rum over komosnoot schaafsel. Of eersr een extract te maken van het schaafsel en dan dat tie te voegen .  Kokos is een vrij fragiele smaak….   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Schalen van hazelnoten vs walnoten" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @odevie hazelnoot doppen geeft een hele mooie goudbruine kleur . En ook een houtachtige ,vanille  nootachtige smaak beetje hint zelfs van amandel. .
    Prima buikbaar dus. 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "(ver)klaring / verkleuring" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @stookje als je ketel goed is hoef je niet dagen te klaren . De ketel moet het probleemloos kunnen verwerken . Overhevelen op achterlaten van laagje gist bezinksel is voldoende.  Als het bovenste donker beetje bruinig is  zou prima zijn…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "mede: gistgeur en smaak" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Je kunt de geur en smaak verminderen met een ozo apparaat .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Bocksergeur" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Zilver chloride is giftig en moet je neutraliseren . Vroeger gebruikte wij sulphadex . Is niet meer te krrijgen.  Bockser geur komt ook door zwavelwaterstof  van de autolyse van gist. . ook wanneer kaam is gevormd door gist aan oppervlakte…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @dutchgold coffey still Principe kun je na bootsen als je een rectivier achter de potstill zet

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Het kleine vaatjes topic" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @lemmy teakhout is niet erg geschikt . Bevat veel olieen. Er zijn veel destilleederijen die in houten kuipen vergisten. Ook wel gebrand houten kuipen om ook in dat stadium gebruik te maken van de hout eigenschappen . Let wel op…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kerselaar" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Kersenhout is geen eiken. Moet je ook niet zo behandelen !!
    Eerst paar maanden drogen aan de lucht . Met roosten er ook om denken dat het hele andere temperatuur nodig heeft !

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @dutchgold verbaast mij dat er zo weinig mensen weten over dat ding terwijl het een van de oudere systemen is.  het lijkt wel of fe Coffey still iets nieuws is. Elk studie boekje wordt hij in beschreven.  Ach .ja het…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @pikketanus er zijn momenteel diverse destileerderijen die een moderne versie van de coffey still gebruiken . De oude opstelling is door de jaren heen ook gemoderniseerd of geintergreerd in diverse stills . Je moet dit zien als een potstill waaraan…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "KH2PO4 en KOH" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Muffe of azijnzure bijsmaakjes kun je zeker verwachten. 
    Je zal moeten nacorrigeren of blenden .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "WLP099 Super High Gravity Ale" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @dutchgold dat gist is al voorzien van voldoende proteïne en hoeft niet extra bij “gevoerd ” 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @alchemist  . In oude manuals  uit destilleerderijen vond je inderdaad verscheidenheid in granen.  Er zijn recepturen met meer dan 5 granen en mouten bekent typerend voor iers . Coffey still wordt  in whiskey wereld inderdaad gebruikt maar vrij beperkt ….   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @alchemist zie app. .geen isbn nr. . te oud .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @alchemist Blight beschijft in zijn boek dat de ieren  juist al  vrij vroeg begonnen met 3 tot zelfs 5 stappen maischen . De eerste ieren waren ook al heel vroeg ( rond 1845 tijdens de grote vlucht naar vs ) …   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @haak je kunt iets vinden  van lallemand volgens mij met lacto bacteriën .
    Tja turbo gist  is voor mensen die gebrek aan smaak vorming en gezond verstand hebben . Met bagger mask je bagger.
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    En vergeet niet de whiskey the rijpen op” winter eik ” !! Meeste ierse whisky’s worden gerijpt op durmast .ook wel eerst op Amerikaanse en daarna op durmast .  Dat geeft ook de specifieke kleur maar ook de meer smooth…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Irish Whisky" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @haak als je na maischen spoeld uitlekt en iets inkook kun  je  7,5 kilo per 25 liter gebruiken .
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Pekmez (turkse druivenmelasse)" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @stookforum het lijk dat er ook meer vezels in moeten zitten. Een soort kruizing melasse en compote.  Het zal zeker verdunt moeten tot onder  23  Bx
     

  • Meer laden
Profielfoto Murmillo Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 2 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens