Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Alchemist

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Alchemist

@alchemist

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 6
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @johnny de temp hang er van Af wat ik wil voor resultaat.    Als ik juist veel rooksmaak wil hou ik ook rond 42 -48 gr aan.  Voor de roasted op kool of turf zal de temp rond 180 gr…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mountain Dew" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @rumo en !! Je verbetert de kwaliteit en ook je geeft het een eigen draai. En je maakt niet de eenheids worst. Immers ook belangrijk een zelf gemaakte mout verwerk je vlot .  Het ligt niet eerst maanden op een…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mountain Dew" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @rumo het valt mij op dat er voornamelijk word gesproken over mouten kopen en de whisky recepten steeds    met pils mout zus , whiskey mout zo vol staan . En dat het mouten en eesten als experiment wordt gedaan…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @johnny buiten is wat erg fris  , het beste is ook het in gelijkmatige laag te spreiden.  Zodat ook de temperatuur gelijkmatig is.  In een emmer met warmte riem is de buiten kant warmer dan de core . Gelijkmatig sprijden…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @johnny ik mout en eest eigenlijk tegen woordig op simpele routine .  .  wat ik wel doe is vooraf graan wegen . Na mouten wegen en na eesten zodra droog lijkt weer wegen .   Ik zorg tijdens het mouten dat…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @johnny let op er zit ook tussen mouten voor bier en whiskey verschillen.  mout is beste om core temp max 48 voor diastatisch vermogen ( enzymen werking te behouden. )  Groenmout wordt op verscheidene manieren wel toegepast.  Ook wel meteen…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whisky van begin tot eind" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    Ik ken de kan manier niet. 
    De manier van maischen hangt af wat voor mout of granen je gebruikt.  En dat hangt af van jou smaak van type whiskey.  
    Aan de hand daarvan kan ik een suggestie doen betreft recept

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whisky van begin tot eind" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @lambik voor zelf mouten heb emmer nodig , een plaat om op te spijden , een doek voor afdekken en iets om te eesten  dat kan zelfs boven de CV . Of op bbq  ( Ik ben geen voorstander van…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Mountain Dew" – 4 jaren, 5 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mountain Dew" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @rumo helemaal top dat je ook dit hebt ondernomen.  Vaak heb ik al in verschillende topics geopperd dat mouten zeer eenvoudig is . Ook dit met maïs is een mout proces.  En het maakt heel veel projecten meer eigen en…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @marcel1966 tja soms gaat het fout.  JD is de bikers drank mijn zoons favoriet en hij gaat op electrische step naar zijn werk. Mijn dochter drink hippy groente drankjes en ranja en wil een van mijn Harley’s overnemen  .   🤔

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 5 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @rumo zeker en geaardheid is geen issue    .En Wat dranken betreft heb je , jagers drankjes (kruidenbitters ), kinderdrankjes (ranja) , zomer drankjes (b.v.. sangria ) , winterdrankjes ( b.v drop  , zoete kruidenbitters ) vrouwendrankjes ( lichte likeurtjes…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept gezocht; Stroopwafel likeur" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @kingtb  1/5 deel van stok kaneel even een klap geven en een 1/3 vanille boon open gesneden per liter  .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    Je verwart waarschijnlijk de lemonchello recepturen met iemand anders . Zal je wel van een of ander gay forum hebben gevonden .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @alchemist in een van de tiny’s zie je het terug .
    Opgeklopt eiwit toevoegen bij opwarmen inderdaad op lage temperatuur  flink doorroeren . Na enige tijd gaat het stollen en boven drijven.  Dan een paar keer afscheppen. 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept gezocht; Stroopwafel likeur" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @kingtb je kunt het op meerdere manieren doen .
    Caramel van rietsuiker amandel en vanille kaneel .
    Maar ook met cacoa olie of rauwe cacao boon voor het boter achtige 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Een goedendag" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @wervince tomaten puree is misschien wel een bodem van voeding stoffen maar gelijk ook een vervuiler . Ook een zweem in destilaat kan daaruit afkomstig zijn . Tomaten pureer verhoogt zuurtegraad en hoog zeer in destilaat kan oorzaak zijn voornamelijk…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Ingebruikname nieuwe destillatie kolom" – 4 jaren, 5 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Ingebruikname nieuwe destillatie kolom" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @thurstan voor een nieuwe r.vs kolom zou azijn niet nodig moeten zijn . Gebruik Een vaatwasmachine reiniger . Dus geen afwasmiddel .

  • Meer laden
Profielfoto Murmillo Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • Een newbee

    Door The_Bergdraeck 14 uur geleden

  • schoonmaken

    Door knoet 5 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 6 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens