-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@kena1979 met invertase heb je sneller hydroliseren dan met alleen verwarmen. Wanneer je langdurig verwarmd tussen 70 en 82 graden en je voegd voldoende citroenzuur toe dan komen ook de mono sachariden vrij. Zelfs zonder invertase . Voor volledige omzetting… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@kena1979 heel mooi zoals brouwland dat verteld en ook de temperatuur en p.h komen overeen met wat de bedoeling met amylase enzym . Ee praten dan over voornamelijk het omzetten van zetmeel zoals in granen , mout en aardappels. Maar… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@kena1979 als enzym moet je denkem aan invertase enzym. Wijnsteenzuur of Citroen zuur 8n beginsel en zwavelzuur kun je met kleinere hoeveelheden in later stadium toevoegen . Suikerboet melasse kun je inderdaad ook wel voor andere producten gebruiken. Ook on… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@kena1979 bitterzout is bij voldoende gist en dap overbodig en kan ave rechts werken . Een start SG boven 1090 is voor de meeste gisten te zwaar en kan gist doen afsterven . Tegelijk verschillende gist soorten gebruiken moet je… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@mccorner een 30 j oude metaxa vind ik zelf ook lekkerder dan een remy martin xo .
fruitiger -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@mccorner alles eerst is voor metaxa de keuze uit druiven anders dan voor een cognac . Onder andere de muskaat druif , savatiano , sultanina zijn belangrijke smaakmakers van de metaxa . Dan is ook gisting van de basis wijn… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@alchemist . O.a .De traditionele kloosterlikeuren en hoewel metaxa wat ondergeschoven is is deze complexer dan een cognac . Dat geeft Meer uitdaging dan de basis routine drankjes maken als whiskey , rum en dergelijke.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@alchemist de recepten met melasse en whiskey zijn er wel in de boekjes maar daarmee bezig blijf je hangen in de whiskey en whiskey achtigen. Dan is het leuker om tijd te besteden door met complexere en interessantere dranken bezig… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@alchemist molasse is volgens afspraak niet mogelijk in whiskey en bourbon deze moeten uit granen gemaakt .maar er zijn de aanverwanten zoals sourmash whiskey ‘ s en bourbons waarvan een aantal wel molasse in receptuur gebruiken .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@alchemist na maischen zou je andere esters krijgen en ook afbreken
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@theresa nee je breekt juist de enzym werking af die bij whiskey beslag nodig is .
Je kunt bij een dergelijk beslag dan beter de sourmash methode volgen . Je gebruikt dan stofffen die meer eigen zijn aan het beslag. -
Robbert antwoordde op het onderwerp "professionele moderne " dunder "" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@theresa nee niet gebruiken bij whiskey beslag !
Wil je gebruikmaken van extra zuren en bacteriën kun je beter de sourmash methode volgen. -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@lambik ik zie vaker dat het borrelen wordt gezien als indicatie maar dat is niet een goede leidraad. Vaak staan die dingen al stil ondanks dat er nog gisting is. Minime lekjes bijvoorbeeld langs het gietrandje kan al voldoende zijn… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@lambik ja zo kun je het zien . Maar ik gebruik die plastic dingen niet . Niet vanwege het gebubbel maar ze zijn kwetsbaar Broed nesten van bacteriën . Slecht schoon te maken dus je moet ze eigenlijk na elk… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@rumo vraag een krachtstroom aansluiting aan omdat je b.v. een andere kookplaat wil. Dan wordt het kostenloos veranderd
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@rumo je heb toch onder de meter 3 x 35 Amp hoofdzekering zitten? Of jeb je maar 1 hoofdzekering ?
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@rumo enige wat soms de vrouw lastig vind is als ik een paar dagen een paar gisttonnen in bijkeuken heb . Maar ze vind het lelijk / rommelig. ( Ik gebruik gee waterslotjes dus onnodig geluid is er niet )… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@mccorner als ik rust wil pak ik een van de motoren en ga ik een stuk rijden . Of ga in schuur of naar loods ik heb een frame gebouwd en moet een motor worden. Dat geeft rust. .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@mccorner ik ben baas is mijn huis. Ik laat mij niet verbannen tot een mancave. Als ik wil destilleren of iets bereiden doe ik dat waar het op dat moment het meest praktisch is . 😄
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "professionele moderne " dunder "" – 4 jaren, 3 maanden geleden
@rumo ik ben nu eerst bezig met graan naar mout. Ik ga zometeen naar molen Burdaard wat bijhalen ik heb iets te kort voor 10 liter whiskey . ( Ik heb afgelopen weekend 6 liter van mijn voorraad weggegeven dus… Meer lezen»
- Meer laden