Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Sebas(bassien)

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Sebas(bassien)

@bassien

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 3
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Eerste whisky poging." – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @stookje staat bij het product 🙂 . 30 Liter met inhoud gradering. Voedsel veilig kunststof. Semi Transparant. Sluit perfect luchtdicht af. Langdurig bestand tot 100 graden en kortstondig tot 130 graden. Emmer kan gevuld gedragen worden zonder kans op scheuren…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mountain Dew" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @rumo klinkt als een goed plan  ! dat gaat dus prima lukken. . 
    Ja soms iets verdelen kan makkelijk zijn . 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mountain Dew" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @rumo lukt het allemaal wat met het mouten en eesten?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mountain Dew" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @ithebreather ik zit in Vrouwenparochie . Dat is inderdaad bijna in de Waddenzee . Burdaard is hier klein kwartier vandaan. 
    Vrijdags en zaterdags is de molen open .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Einde hobby Catnip" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @catnip jammer dat je stopt maar wie weet komt het weer eens op. 
    Je weet je bent hier welkom en we zouden ook nog eens vissen. .
    @ Lambiek mooie aanwinsten 👍👍

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Einde hobby Catnip" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @lambik leuke set en zeker de moeite waard.   ! ,👍👍

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @rumo ja de rietsigaren inderdaad.   Je brand eerst het turf.  Wanneer de gloed erin zit gaat er een laag in stukken gebroken / gehakte lisdodde’s overheen.   Zorg dat het niet meteen in brand vliegt. ( Eventueel iets bevochtigen ) dan…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    Vers gemout , geeest en geschroot . Deze maand nog  wordt het gemaischt . Zo hou je het beste resultaat. 
     IMG_20220206_161659653.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    vers gemout gerst geeest op turf en lisdodde .  Op lage temperatuur. . veel peat / rook  opgenomen  na 1 dag afkoelen meteen op stenen grof gemalen. (Steen bevalt mij nog steeds het beste  En prefereer het persoonlijk boven de…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vlokken in likeur" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @odevie  je kunt ook met eiwit klaren   . Ooit heb ik dit topic gestart daar staan verschillende methoden in om ook dit soort problemen aan te pakken : MeeKlaren , Ontgeuren en Smaak Verbeteren – Vervuiling na klaren kun je…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vlokken in likeur" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @odevie witte vlokken kunnen bestaan uit stollende etherische oliën  , uit kristalliseren van suikers en ook neerslaan van mineralen als je bijvoorbeeld gewoon kraanwater gebruikt . 
    Met Vislijm of caseïne klaren heb je de drank weer helder en vrij van vlokken 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Een volgende stap" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @wervince met herdestilleren na maceren haal je de minder gewenste delen en smaken weg.  Neem Bijvoorbeeld de tannines uit de schilletjes van zaden die ook in de alcohol worden opgenomen bij macereren. Lagere foezels die aardse smaken brengen .  Eventueel…   Read more»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Gistvat en warmtelint" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    Nee, de riem is aan of uit. Wel wordt je emmer warmer als je de riem onderaan de emmer plaatst en minder warm naarmate je hem hoger plaatst. Je krijgt er een thermische sticker bij zodat je de temperatuur van…   Read more»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Gistvat en warmtelint" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    De heatbelt die je op stookwinkel kan kopen is direct warm als je hem jn het stopcontact stopt. En dat blijft hij ook. Dus geen bimetaaltje. Ik kan in mijn loods zelfs als het tegen de 0 graden is mijn…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw lid" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @tedestillaat charantaise is niet echt geschikt voor whiskey. . De alquitara kun je ook prima gebruiken voor whiskey en voor fruit dranken is het een absilute winnaar. Alleen ze zijn iets lastiger om mee te werken maar dat is kwestie…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw lid" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @tedestillaat als je uitgaat van dat je gemiddeld altijd met rond 20 liter batch werkt mun je het beste kiezen voor een ketel inhoud van 30 liter . Vulhoogte is 2/3 van inhoud aan te bevelen. . Een brander zou…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw lid" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @tedestillaat welkom op het forum . Ik lees dat je al ervaren bent met brouwen . Hoewel basis van bier bereiden lijkt op whisky zit er toch eel flink verschil. Ook lees ik dat je whiskey en Calvados wil gaan…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Robbert's Tiny Projects" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @lambik een wijn die verkeerd is gaat naar azijn ruiken en ook zal er veel depot in de fles zitten.  Wel of niet hangt nuet zozeer van prijs af ook duurdere wijnen kunnen minder geschikt zijn . Een kleine indicatie…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Robbert's Tiny Projects" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @lambik door de koelbak op de ketel in plaats van aparte koeler kun je meer sturing geven .  Is iets breder in gebruik betreft .
    Is alleen wel wat lastiger soms om mee te werken maar kwestie van wennen. .
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Tip en weetjes uit de oude doos . Wat te doen bij ?" – 4 jaren, 4 maanden geleden

    @moonshiner79 je kunt in principe bij elk suiker beslag calcium gebruiken.  Ja het zal iets uitmaken maar een graan zal altijd zachter blijven .   Misschien vind je de suiker en graan alcohol naast elkaar niet zo groot verschil maken maar…   Read more»

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sjefman

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 1 dag geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 3 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens