-
munckerik antwoordde op het onderwerp "vragen over whisky rijpen en nog oude mout voor recept" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@bobmeister Ja hoor dat kan maar wil je het ook? Zelf zou ik er geen rookmout aan toevoegen omdat rookmout op beukenhout wordt gerookt en de smaak van gerookt spek/rookworst toevoegt aan je mash. Whiskymout is gerookt op turf en… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@wiliam Ik weet niet waar nu in Nederland groenmout te koop is . Ik mout al bijna 40 jaar zelf . Ik wel heb paar keer tussendoor in verleden uit Engeland meegenomen en 1 keer bij munckerik besteld . Maar… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@theresa op wish kunnen mensen voor paar euro al spul vinden om kleine testjes mee te doen. Dat ik niet rocket science. ( Dat alcohol test apparaat is de gaschromatograaf heb in nog steeds te koop omdat ik er toch… Read more»
-
munckerik antwoordde op het onderwerp "T500 met grainfather" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@moonshiner79 Precies wat Pikketanus schrijft.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@theresa ik hoop het . En het zou niet verkeerd zijn als mensen weer beginnen te destilleren op glas . Zeker beginners . Je leert er meer van en je weet eerder een goed product te maken ( en hoe… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@odevie er zijn veel van de oude garde die inderdaad nog met kleine glas opstellingen test run doen. Ook met buret wordt nog steeds wel gewerkt .( Ik maak mij zelf daar ook schuldig aan ) Soms vind je op… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@wiliam op marktplaats of op Catawiki vind je soms leuke microscopen voor nette prijzen.
Mout kun je toch beter zelf maken ? Dan kun je met Vers groenmout werken. -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept Whisky" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@abedelange nee het hoeft niet perse een ongemout deel bevatten .het is whiskey en daarin kun je met mout en granen variëren. Daardoor krijg je andere smaak vorming .
Je kunt jou variant ook toepassen.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@matson bij welke verhouding absinth / water werd de drank opaal wit ?
Als je eerder gestookte kruiden weer gaat gebruiken is de kans groot dat etherische oliën groten deels weg zijn en tanines gaan overheersen . -
Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@alchemist ook het vocht uit het fruit heeft invloed.
Met alcohol meter , aerometer , vinometer kun je een benadering van percentage meten
Wil je exact percentage gebruik je een apparaat als de gaschromatograaf. .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@johnny in koper alambiek , potstill ,alquitara kun je gewoon 2 x stoken jazeker kun je met een secondair vat de smaak verbeteren door via een lowwine over te halen of een concentraat .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@johnny klopt er staat hier 1x stoken maar als je ook hebt gezien hij wil appel vergisting Stoken in een t500 . Omdat die ketels niet veel smaak laat overblijven moet je manier van Stoken daarop aanpassen. Het is een… Read more»
-
Robbert liked forum post "Sourmash bourbon en moonshine." – 4 jaren, 8 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Sourmash bourbon en moonshine." – 4 jaren, 8 maanden geleden
@pikketanus als je het goed stookt en zeker de sourmash van filmpje is best te drinken . Enige is opletten wat voor gist je gebruikt! en ook wanneer je het fermentatie deel bij het mais mout deel voegt of wanneer… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@eagleben je kunt het best 2 A 3 dagen wachten met kijken hoe het is .
Eerst moet het destilaat even ” sterven ” dan kun je zien of iets okee is of Eventueel nog maals moet overgehaald . -
Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden
2weken gisten is erg vlot. Fruit altijd proberen langzaam te vergisten .Maar zo te lezen is er veel aroma . DE T500 ketel is niet zo sterk in aroma overbrengen . Als je op pulp hebt vergist stook dan ook… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@eagleben hangt af van kwaliteit appel. , Hoe vergist , wat voor ketel je gebruikt .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@wiliam misschien een tip. Coolblue heeft Besser microscopen met LCD scherm . Voor om en nabij de €300 ,00. Of op ebay.de vind je ook Besser voor nette prijzen . Met lcd is wel stuk handiger in gebruik Ik gebruik… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Nasmaak na distillatie" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@vanascx lees even in topic sourmash en er staat ook filmpje .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Nasmaak na distillatie" – 4 jaren, 8 maanden geleden
@vanascx turbo gist zou zeker oorzaak kunnen zijn . Turbo gisten staan daar ook wel om bekent maar kan ook in moonshine receptuur zitten. Er zijn zowiezo heelveel moonshiners met kneierij recepturen met rare verhoudingen die zowiezo door koolstof… Read more»
- Meer laden