Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Sebas(bassien)

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Sebas(bassien)

@bassien

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 3
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @rumo  limon lime is ook een zachtere smaak. .maar toch meer kracht en voller  dan  inderdaad de libelle keukenmutsen en homo drank . Absinth is ook niet ieders smaak.  Absinth drinkers houden vaak ook van b.v. campari e.d.  Zelf hou…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kookstenen kookzak of niet" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @haak je moet een soort evenwicht vinden in verzadiging en flow . Je moet ook niet het schoorsteen effect krijgen wat bepaalde cilindrische ketels die direct overgaan in dome ook hebben.  Ook een verkeerde overgang van dome kan zorgen voor…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @rumo je kunt allerlei variaties maken natuurlijk maar een echte absinth kleurt ook opaal. ( Wit ) des te meer of vaker je destileert des te minder er overblijft . Ook het deel maceraat geeft zorgt voor het authentieke  katakter

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @rumo het aantal uren warm macereren kan wat variëren al ma gelang versheid en kwaliteit van de kruiden . Te zwaar en lang macereren maakt inderdaad meer tanines uit de schillen van de kruiden los . De kleuring en enkele…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kookstenen kookzak of niet" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @haak de buis is eigenlijk ook vrij klein in diameter .
    Maar wanneer je gaat inkorten hou het dan op mac 21 cm 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "tweede lading fruit toevoegen aan gistvat?" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @stookje nee  .. een vergisting die langer dan 48 u bezig is moet je niet verstoren. .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nog meer fruitvragen" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @moonshineaandelek   peren eerst door doek poetsen en stelen eraf en kroontjes eruit   . Appels stelen en kroontjes eruit Dan snijden of hakken .hierna even kook erover en daarna vergisten  . Je hebt een T500 deze is meer gemaakt voor alcohol…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson  er zit verschil in alsem wat wordt verkocht en gebruikt . Alsem wat in nederland en noord Duitsland is gegroeid is niet echt bruikbaar voor een goede absinth . Het scheeld het uit welk deel van de plant de…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson  wanneer je mout gaat roken dan is dat beter om buiten te doen . Maar het kan ook gewoon in garage / schuur / bijkeuken . Het lijkt een hele klus maar als je het een paar keer hebt…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson . Je kunt even zoeken naar topic ” een foto verslag van maïschen voor whiskey beslagje ” 
    En ook in dit filmpje zie je een voorbeeld van het maischen .  https://youtu.be/19diBeEXYkc
    De pan staat gewoon op een industriebrander.  . 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson moet zaad zijn .   Je moet de zaden wel kneuzen voor gebruik 
     

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Praktijktest – Aankomende High Temperature Amylase van Stookwinkel" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie momenteel niet. Grote hoeveelheden is zelden vraag naar.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept voor neutrale graanalcohol gezocht" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie ook met kolom moet je 2 x overhalen voor een goede alcohol

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @dirtbag wanneer je te lang macereert kunnen  er ook uit de kruiden meer looizuur / tanines vrij komen daardoor wordt vaak de drank iets meer bitter. Met tijd wordt het beter  . Dan oxideren die . Wat ook wel helpt…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist gist kweken op wittekool is een voor whiskey een goede keuze. . Als het gist een mooi ” deegbal ” achtige vorm heeft is het vrij makkelijk te drogen . Wanneer het wat meer vloeibaar is zal het inderdaad…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist ik heb dit even snel als voorbeeld gemaakt met ananas . Dit geeft snel resultaat . Voor een melasse of mais mout beslag werkt dit prima . Als na gelang de te maken drank accent kun je i.p.v. ananas…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson kooksteentjes maakt inderdaad ook iets verschil. Voorbeeld in  jip en Janneke taal : Stookwijn van mout en gerst. 1 kilo diastatisch pilsmout . 6 kilo geschroot gerst  Vul een grote pan met 21 liter water van 55 graden ….   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @weaver @rumo klopt hij moet inderdaad met tijd beter worden.  Maar de oude absinth is ook zwaarder in smaak dan de moderne .
    Het scheelt ook in kwaliteit van de alsem .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Nu gewoon afgedekt laten staan op kamer temperatuur . Hierdoor zal er in komende 48 uur een gistcolonie ontstaan .
    Hieruit kweken  tot we een hoge cellen tal zal ontstaan .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Als de warmte goed is zie je al snel activiteiten .
     IMG_20211010_155727428.jpg

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sjefman

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 3 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens