Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Sebas(bassien)

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Sebas(bassien)

@bassien

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 3
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @robbert Helemaal waar, ik was even vergeten dat Odevie er ook roggemout bij had gedaan.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @munckerik een staps op 67  is heel simpel en werkt prima als je met hoofdzakelijk  gerst  werkt . Bij rogge en haver niet aan te bevelen . Te veel gom stoffen aanwezig

  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @rumo hahaha je mag me gerust tegenspreken hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht. 90 Minuten op 67ºC dan krijg je ook een prima resultaat. (Misschien nog wel beter dan 63ºC). 
     

  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie Goed dat het probleem opgelost is met de toegevoegde amylase. Eenstap maisch kun je op bv 63ºC doen.

  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie 1026 is inderdaad wel aan de lage kant. Het maischschema wat je hebt aangehouden is niet zo heel belangrijk. De moderne mouten, en zeker die van Castle Malting (Malterie de Chateau) zijn in staat om zelfs met een eenstap…   Read more»

  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie klinkt allemaal goed behalve de verkleuring naar bijna zwart dan. Kan zo niet zeggen wat er niet goed is gegaan. Heb je een SG meting gedaan? Kan zijn dat er toch behoorlijk wat zetmeel omgezet is naar suikers. Amylase…   Read more»

  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie wat voor mout heb je gebruikt en hoe heb je e.e.a. geschroot?
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus klopt .  Maar ga niet af op percentage in Finale overhaal maar op smaak , geur , kleur en eventueel troebel worden. Meestal zal de naloop al bij zaken naar 55 -52 %  komen . Je zal dan een…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels gebruiken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @gusjke bij wilde vergistingen zijn temperatuur schommelingen een minder probleem voor de gist dan met de meeste cultuur gisten. Dat heeft maken met stammen . Probleem is dat gist in opstart vaak ook meer bijproducten levert en de tijd van…   Read more»

  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Vlaams Rood" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @wiliam Je moet even wat geduld hebben maar aanheb je ook iets lekkers. Leuk dat het goed gelukt is.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie ja even deksel eraf  kijken of je mini belletjes nog ziet ,  lucifer test ,. Je ruik co2 niet maar het prikt in de neus. En je kunt met co2 detector even testen .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie kontroleer of inderdaad gisting voorbij is.  Bubbels of geen bubbels in een waterslotje is absoluut geen juiste indicatie .  Wanneer je zeker bent dat er geen gisting meer is gewoon afhevelen en stoken .  Ook met een bakkersgist in…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "pompoenen" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @slokje poempoen kun je weinig mee op zich zelf. Je kunt het wel met een ander product mee vergisten .  Een  bijvoorbeeld is met tomaten of mispels .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus als je met een potstill of Alambiek een cognac / brandy of soortgelijk wil maken dan stook je de wijn ( met pulp ) uit  dus gewoon met voor en naloop. Het midden loop deel is dan oogehoogt in…   Read more»

  • Profielfoto van munckerik

    munckerik antwoordde op het onderwerp "Help! Eerste keer moutwijn maken, geen alcohol?" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @jdew2003 Maischen volgens beproefd schema werkt beter dan zonderee heet water over je mout uitstorten. (Ik neem aan dat je het mout ook geschroot hebt). Alcoholmeter (dobber) is niet geschikt om stookwijn te meten. 4 Dagen bubbelen wil zeggen dat…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus ik werk thuis ook met klein maar ook help ik wel bij een bedrijfje daar staan paar  grote  ketels waaronder een  een Armagnac ketel en een charantaise .  Daar gaat inderdaad een minimaale  in van  150 liter .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus opbouw ,temperatuur beheer en het wordt ruim uitgestookt waardoor er veel bijproducten in zit.   Met alambiek zal je ook moeten doorgaan met stoken  tot ongeveer een 3e deel is opgevangen van totaal zo zal je van een  150  liter…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist  vrij normaal na 6 dagen voor een goed vergistend mais ,rogge mout beslag .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Na 6 dagen .
     IMG_20211002_175518608.jpg

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sjefman

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 3 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 5 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens