Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Sebas(bassien)

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Sebas(bassien)

@bassien

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 3
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw!" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @moonshine Calvados , grappa en cognac worden gestookt op charantaise ketels .  Of ketel met soortgelijke configuratie. Dubbel overgehaald waarbij lowwime over wijn opnieue wordt overgehaald . Je kunt met een potstill of gewone alambiek wel de stook methode benaderen…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw!" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @moonshine kijk even in dit topic : Beginners “shopping list”
    Daar staat al het een en ander in. .
    En hier zijn paar voorbeelden te vinden van een simpele drank als whiskey te maken .


     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @moonshineaandelek vergeet niet sat de peren na de pluk even een week of twee moeten liggen voor gebruik . Hierdoor krijg je een ” meel” vorming waardoor je meer smaak krijgt . Er zijn mensen die voegen enzym toe maar…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @moonshineaandelek pitten , steeltjes moeten zoveel mogelijk verwijderd worden daarnaast peren met een ruwe ( beetje harige schil ) altijd met doek opwrijven zodat je die mini haartjes niet mee krijgt dit geeft namelijk een bittere smaak . Als je…   Read more»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Nieuw!" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @moonshine  Er staan er 4 in bestelling voor bij de volgende levering. Maar door grote koper tekorten bij de leverancier kan dat nog best een poos duren. Is een 50 lliter whiskyketel niet veel praktischer en hanteerbaarder? Is op voorraad,…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @troet  leuk dat je het volgt troet.  Dit topic zal ik in toekomst nog wel met vorderingen aanvullen . De planning is zo ; Ik heb rest van mais en een deel mout  apart gehouden om het bovenstaande inderdaad te…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Robbert's Tiny Projects" – 4 jaren, 9 maanden geleden

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Jamaica rum essence." – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @pulle de essence kun je gebruiken bij een neutrale alcohol. Bij je rumstook van melasse gebruik je geen essence.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Robbert's Tiny Projects" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @dirtbag de citroenzuur klopt suiker ongeveer 80 -100 gram en honing ook ongeveer 80 -100 gram

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Jamaica rum essence." – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @pulle door de decennia’s heen al vaak rum gemaakt ook het Jamaica type. .   essances ? Dat spul wil ik niet eens gebruiken (zonde van geld ,tijd en alcohol) Er zijn diverse smaak profielen te maken zonder dat spul van…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mais (voor veevoer)" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @stephan je gebruikt 3,2 liter per kilo dus dat is niet moeilijk uit te rekenen . Waarom knoeien met diervoer ?  Kans op weinig opbrengst muffe smaak eneer kans op ongewenste infectie in beslag .   En goede consumptie  Mais…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @pikketanus ik verwacht eind sg rond  1000 . Kunnen inderdaad nog eiwitten en andere gomdelen zijn maar ook nog enkele vertakte ketens die niet zijn afgebroken. waardoor sg niet verder zakt.  Hangt af van het maischen hoe dat is verlopen…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @odevie bakkersgist 70 gr en c70 ongeveer 30 -40 gr

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @odevie het zijn beide breed inzetbare gisten en prima te gebruiken

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    , inmiddels flink aan het gisten dus nu afgesloten en 18  tot 21 dagen wachten . Dan vinden we de ketels weer en gaan we afwerken .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @pikketanus  ik gist nu op het graan dus ik zou een sourmash kunnen maken . Betreft smaak ach het is ” moonshine  “.  Er zijn mensen die het lekker en drinkbaar vinden. . zie het net als van roggebrood een…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste trial rum met heftige bijsmaak" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @ahelmons als het met. Eieren schaal niet ietsjes stijgt kun je een beetje calcium carbonaat er in strooien

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @alchemist bourbon is geen whiskey Nick.  Het kan ook basis weer wezen voor paar liter cuffs&buttons / southern comfort .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    @theresa oo dat topic was weinig reactie dus ik denk dat er weinig animo zal wezen om dieper in te gaan op sourmash.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 9 maanden geleden

    Gist even uit winterslaap gehaald. .
     

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sjefman

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 3 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 5 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 2 weken geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens