-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Wanneer heet iets brandy, eu de vie, cognac, etc etc" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@uridium en ondanks alles wordt er hier in Nederland met toestemming /auspiciën cognac en Armagnac geproduceerd wat ook onder merk wordt verkocht . Gewoon uitbestede productie . Grondstoffen komen uit de streek en worden hier op echte charantaise en Alambiek… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Pruimenwijn op premium wijngist." – 4 jaren, 10 maanden geleden
@sammy waaromet luchtpomp extra lucht. Kraanwater bevat voldoende zuurstof. Je brengt gisting niet opgang . Gist werkt anaerobe !! Met veel zuurstof krijgt je alleen deling van Cellen en extra uitstoot van azijnzuur . Als je de c51 gist hebt… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Omgekeerde destillatie ????" – 4 jaren, 10 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Omgekeerde destillatie ????" – 4 jaren, 10 maanden geleden
Dit staat in het stookbookje
IMG_20210808_162744772.jpg -
Robbert liked forum post "Eerste trial rum met heftige bijsmaak" – 4 jaren, 10 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste trial rum met heftige bijsmaak" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@ahelmons wijnsteenzuur , citroenzuur of fosforzuur mun je ph mee verlagen .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste trial rum met heftige bijsmaak" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@ahelmons calcium carbonaat of wat natrium bicarbonaat
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste trial rum met heftige bijsmaak" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@ahelmons je proberen niet onder de 4,2 zien te komen
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum van melasse stoken" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@ahelmons nee niet doen ! Als je kraan water gebruikt zit er voldoende zuurstof in .
Veel zuurstof laat je gist wel delen maar weinig omzetten naar alcohol . Maar !! Wel uitstoot van o.a. meer azijn zuur. -
Robbert antwoordde op het onderwerp "gistsoorten en toepassingen" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@odevie wanneer je een diastatisch mout hebt hoef je geen amylase te gebruiken . Mout bevat meerdere enzym en daarnaast coenzymen en aminozuren. Amylase uit fles of zakje gebruik je als je te kort komt aan enzym of niet vertrouwen… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "mede" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@ruud1 In boek staat 0,5 tot 3 gr per liter . Dat is inderdaad wat een variabel antwoord .
Hou 2 gram aan als de munt goed vers is . -
Robbert liked forum post "mede" – 4 jaren, 10 maanden geleden
-
Robbert liked forum post "Slivovitsj gist" – 4 jaren, 10 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Slivovitsj gist" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@haak is mooi dat hij goed staat te gisten maar probeer inderdaad wat stabieler in temp te houden . Minder kans op giststress.
En als je rond 20 gr aanhoud gist het iets trager en is beter voor smaak vorming . -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Slivovitsj gist" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@haak zou niet mijn erste keus in gist wezen maar het is een prima gist ervoor . Ook al kan het gist tussen vrij laag 15 tot rond 28 graden goed werken zou ik adviseren zo veel mogelijk rond de… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Slivovitsj gist" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@haak wat heb je voor gist erin?
Temperatuur verschil kan voor het ene gist een probleem zijn en voor andere juist positief -
Robbert liked forum post "Mijn nieuwe speeltje" – 4 jaren, 10 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "gistsoorten en toepassingen" – 4 jaren, 10 maanden geleden
@odevie nee ik ga van mout / graan uit voor whiskey als ik die zelf maak . Niet van een ander gist .
Er zijn diverse mogelijkheden betreft gist.
Wat is jou basis ? Welk mout / graan ga je gebruiken ?
-
Robbert liked forum post "Biologische Fruit (schil)" – 4 jaren, 10 maanden geleden
- Meer laden