-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Tomaten" – 9 maanden, 3 weken geleden
@keteltje tomaten hebben gemiddeld 30 tot 35 gr suikers per kilo. Dat wil zeggen dat je voor 1 liter likeur tenminste 5 kilo tomaten nodig hebt . Tenzij je suiker toevoegt voor vergisten . Tomaten zijn wanneer ze op grond… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels gisten moeizaam" – 9 maanden, 3 weken geleden
@keteltje wat voor gist gebruik je . Wat voor appels ? ( Suiker gehalte wil verschillen ) Wat is ph ? Heb je de appels geperst of gewoon gehakseld? Heb je appels even de kook erover gehad ? Waren de… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "snuisterige Jurançon plantjes" – 9 maanden, 3 weken geleden
@rinus55 puur druiven uit eigen tuin en heel klein beetje zout . Verder niets.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Zelfbouw Whisky ketel advies" – 9 maanden, 3 weken geleden
@bert1985 ach het is zeker wel te doen. Alleen je moet uitgaan dat je voor 1 liter whiskey beskag van 3,6 kilo mout product en 11,5 liter water nodig hebt .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "snuisterige Jurançon plantjes" – 9 maanden, 3 weken geleden
Er hangt nog een halve ketel aan druiven.
IMG_20250831_184102054_HDR.jpg -
Robbert antwoordde op het onderwerp "snuisterige Jurançon plantjes" – 9 maanden, 3 weken geleden
Gaat helemaal goed met dit weer.
IMG_20250831_183816476.jpg -
Robbert antwoordde op het onderwerp "snuisterige Jurançon plantjes" – 9 maanden, 3 weken geleden
Nu 1 ketel staat flink te gisten .
IMG_20250831_183806520.jpg -
Robbert antwoordde op het onderwerp "Zelfbouw Whisky ketel advies" – 9 maanden, 3 weken geleden
@bert1985 knie op top van 22 buis 25 cm met bocht onder 45 gr naar Koeler van 15 mm 1 meter in 80 cm mantel 28 mm . . Kruik max 25cm op dergelijke ketel .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Slivovitz" – 9 maanden, 4 weken geleden
@walster-slokje Theresa heeft een tuinbouw bedrijf in fruit en graan waaronder een enorm boomgaard met pruimen en maakt al jaren waanzinnig goede slivovitz en ook geweldige mede .
Zeer ervaren Dame . -
Robbert antwoordde op het onderwerp "scherpe smaak aan de alcohol" – 10 maanden geleden
@twisted klopt dat is hetzelfde.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Stoken met anijs" – 10 maanden geleden
@brewery61 voor grote ketels waarbij reinigen lastig is kun je beter uitkijken met deze smaken . Gewoon ook zorgen dat je ook overal bij kan met schoonmaken. Alles goed nalopen.! Ik maak al meer dan 40 jaar absinthe , anisette,… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Stoken met anijs" – 10 maanden geleden
Gentiaan, anijs , gember zijn smaakstoffen die hardnekkig kunnen zijn om weg te krijgen. Zoals je weet zijn er altijd ook zuren . Deze kunnen daarbij een ” etsende ” werking geven waardoor inderdaad in poriën smaken kunnen achter blijven… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Mout mee vergisten ?" – 10 maanden, 1 week geleden
@geen-onruststoker je kunt op de mout en granen prima vergisten. Niet alleen i.v.m. suikers maar je hebt ook mogelijk meer enzymen , co enzymen die doorwerken en ook tijdens vergisting komen diverse stoffen ( denk aan zuren ) vrij die… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Bramen.." – 10 maanden, 1 week geleden
@handigehenkie bramen prureren , door een zeef halen ( pitjes maken bitter ) , klein beetje citroensap erbij dan even kook erover . Na afkoelen alcohol van 50% erbij 3 weken laten staan dan door kaasdoek zeef en aanvullen met… Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "S.g van vers druivendap" – 10 maanden, 1 week geleden
@gerardo boven de 1035 is in principe acceptabel. 1045 is prima uitgangspunt. Je kunt eventueel ook indampen om s.g. omhoog te krijgen.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gisten van appelpulp" – 10 maanden, 1 week geleden
@jac1 5 gram gist is te weinig. Zou alleen werken als je daarmee een giststarter maakt zodat je voldoende cellen kweekt .ph meet je met een digitale ph merer of met ph strips.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Gisten van appelpulp" – 10 maanden, 1 week geleden
@jac1 je zal zeker water voldoende moeten toevoegen. Hoeveel gram gist heb je gebruikt ? En wat voor voeding? Is het pH niet te laag ?
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Sleedoorn likeur ." – 10 maanden, 2 weken geleden
@jagdhornblaser 50 – 70 gram per liter
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Essence" – 10 maanden, 2 weken geleden
@georges ik ken lick en ook noirot . waren in jaren 70 tot half 90er jaren vrij algemeen bin de hobbie zaak. Lick is overgenomen en nu onder andere naam verkrijgbaar. Ik loop zelf ook al aantal decennia mee …. Meer lezen»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Essence" – 10 maanden, 2 weken geleden
Je mag dit toch geen Whisky noemen !
IMG_20250808_1043390582.jpg - Meer laden