Forum antwoorden aangemaakt

RE: Eindelijk drinkbaar resultaat

@glennfiddich goed bezig . En verstandige keus om de turbo gisten achterwege te laten. Hoewel ik 6 weken vrij lang vind . 21 dagen zou ook met bakkersgist voldoende moeten zijn . Misschien kijken naa...

In forum Stel je even voor...

5 jaar geleden
RE: Recept voor neutrale graanalcohol gezocht

@moonshiner79 je zal ietsjes verschil zien in opbrengst maar een groot verschil in smaak en karakter . Ook kun je nog meer verschil krijgen door hoe je het gaat maïschen. Dan is ook de vraag wa...

In forum Recepten

5 jaar geleden
RE: een (beginners) vraag

@alchemist. Iets verder of een oldtimer ?? 😂. Maar het lijkt makkelijker dat tegenwoordig mout en diverse gisten gewoon te koop zijn maar maakt ook weer beperkt in smaak en je wordt afhankelij...

In forum Stookforum

5 jaar geleden

(Daarom mout ik liever zelf dan ben je meer safe en bewust van smaak die je mout meegeeft dan commerciële mout . )

In forum Stookforum

5 jaar geleden

@alchemist ik ging uit van de basis waar door hobbiesten van voor kiezen met commerciële mout. Dat is De pilsmout en die is wel zacht maar ook vlak . Je kunt inderdaad minder chocolat gebruiken m...

In forum Stookforum

5 jaar geleden

Voor een beetje richting macallen te komen zou je moeten denken aan een pilsmout. Aangevuld met een wat ze noemen Chocolate en een karamel mout . 60 : 20 : 20 gebruik een gist op basis van saccharomy...

In forum Stookforum

5 jaar geleden
RE: Voorstelrondje

@sjuul welkom op forum . Je keus is duidelijk . Als je whiskey , rum en gin prefereert en wil gaan maken is alambiek of potstill geschikt. Is echter whiskey hoofd zaak een whiskey still .

In forum Stel je even voor...

5 jaar geleden
RE: Vierkant wijn/whisky vat

@haak g Hout wat vochtig wordt zet uit. Heb je vlak hout en Is buitenkant droog zijn worden de houtvezel aan binnenkant dus langer en zal het dus bol gaan staan. En Dus op de randen en hoeken o...

In forum Het Café (praathuis)

5 jaar geleden
RE: Gisten en suikers

@odevie westcoast kun je het best ook ruim pitchen . Voor 25 liter ongeveer 20 gr. Voor 50 liter 35 gr

In forum Gist vragen

5 jaar geleden

@kingtb wanneer je een whiskey voor oog hebt kijk dan naar type waar het in past en ga op die weg kijken welke mout , graan ,maisch methode , vat / hout nodig zijn om die styl te benaderen . Een whisk...

In forum Stookforum

5 jaar geleden
RE: Stookwijn filteren?

@orangeloo bakkersgist droog of " nat " blokje kan beide. Droog 30 gr = nat 45 tot 60 gr. Wanneer je bijv de fermentatis goed afgesloten droog en koel wegzet is het maanden te bewaren. .

In forum Stookforum

5 jaar geleden

@orangeloo ik heb deze al vaker gepost : STOOKWIJN SUIKER . 2 kilo suiker los je op in 1 liter water van 80 gr waarin 5 gr citroen zuur is opgelost . Hou dit 40 min op deze temperatuur . Hierna voeg j...

In forum Stookforum

5 jaar geleden

@orangeloo na correctie is dat men met middelen als bijvoorbeeld actief kool nog nafiltert . Ja je ziet het tegenwoordig wel vaker dat men alcohol vooral met de turbo gisten nog eens nafiltert (Ik be...

In forum Stookforum

5 jaar geleden

@orangeloo ja het is te gebruiken . Meestal kun je nog wat met nacorrecties doen om toch redelijke alcohol te krijgen. De meeste mensen accepteren ook wel bepaalde smaakafwijkingen aan hun eigengemaak...

In forum Stookforum

5 jaar geleden

@orangeloo probeer zo snel mogelijk altijd de stookwijn te verwerken . Mensen vergeten vaak dat stookwijn niet alleen uit water gist resten en alcohol bestaat maar ook diverse andere stoffen waaronde...

In forum Stookforum

5 jaar geleden
Pagina 209 / 729