Forum antwoorden aangemaakt

RE: Rum van melasse stoken

@ahelmons nee niet doen ! Als je kraan water gebruikt zit er voldoende zuurstof in . Veel zuurstof laat je gist wel delen maar weinig omzetten naar alcohol . Maar !! Wel uitstoot van o.a. meer azijn ...

In forum Stooktips

5 jaar geleden
RE: gistsoorten en toepassingen

@odevie wanneer je een diastatisch mout hebt hoef je geen amylase te gebruiken . Mout bevat meerdere enzym en daarnaast coenzymen en aminozuren. Amylase uit fles of zakje gebruik je als je te kort ...

In forum Gist vragen

5 jaar geleden
RE: mede

@ruud1 In boek staat 0,5 tot 3 gr per liter . Dat is inderdaad wat een variabel antwoord . Hou 2 gram aan als de munt goed vers is .

In forum Stookforum

5 jaar geleden
RE: Slivovitsj gist

@haak is mooi dat hij goed staat te gisten maar probeer inderdaad wat stabieler in temp te houden . Minder kans op giststress. En als je rond 20 gr aanhoud gist het iets trager en is beter voor sma...

In forum Gist vragen

5 jaar geleden

@haak zou niet mijn erste keus in gist wezen maar het is een prima gist ervoor . Ook al kan het gist tussen vrij laag 15 tot rond 28 graden goed werken zou ik adviseren zo veel mogelijk rond de 20 gr...

In forum Gist vragen

5 jaar geleden

@haak wat heb je voor gist erin? Temperatuur verschil kan voor het ene gist een probleem zijn en voor andere juist positief. Kan wezen dat overdag temp minder goed is dan nachttemp . Sommige houden n...

In forum Gist vragen

5 jaar geleden
RE: gistsoorten en toepassingen

@odevie nee ik ga van mout / graan uit voor whiskey als ik die zelf maak . Niet van een ander gist . Er zijn diverse mogelijkheden betreft gist. Wat is jou basis ? Welk mout / graan ga je gebruiken...

In forum Gist vragen

5 jaar geleden
RE: aanlengen met (gedestilleerd?) water

@notna bij groot temperatuur verschil is kans dat mineralen neerslaan en dat je een waas krijgt in de drank .

In forum Stooktips

5 jaar geleden
RE: CO2 verwijderen

@rumo met kaasdoek filter je inderdaard niet de fijnste resten uit als ook kool maar wel nog veel andere zwevende delen die door roeren nog aanwezig zijn . De koolstof resten die inketel komen zullen ...

In forum Stooktips

5 jaar geleden
RE: Mash andere kleur na verwarmen alcohol glas helder

@ericshine als de alcohol cristal helder is en niet de blauw groene zweem heeft is er niets aan de hand . Vermoedelijk zullen oxyde zouten de verkleuring geven aan de restanten Wanneer het koper mooi...

In forum Stookforum

5 jaar geleden
RE: Recept voor neutrale graanalcohol gezocht

@ppeterke gist maakt noet alleen alcohol en co2 maar tijdens omzetten komen worden ook zuren gevormd / uitgestoten

In forum Recepten

5 jaar geleden
RE: Recept voor neutrale graanalcohol gezocht

@ppeterke het maïschen hier is voor alcohol dus is omzetten van het zetmeel naar vergistbate suikers en minder om ook estervormong te stimuleren . Dan kun je volstaan met het 1 stap 67 graden 7,8 k...

In forum Recepten

5 jaar geleden

@stookje kooksteentjes onderin en giet alles door een kaasdoek . Zet de alquitara op een sudderplaatje ! Met beleid Stoken moet het goedkomen.

In forum Stooktips

5 jaar geleden

@stookje als je de stookwijn door een kaasdoek of soortgelijk in de stookketel giet zou je het normaliter kunnen afstoken . Ik weet niet wat voor kwaliteit ketel je hebt maar als het een snel aanbrand...

In forum Stooktips

5 jaar geleden

@stookje oh ik begrijp het. Het is zo een hobby gist pakketje .maar wanneer je een gewoon smaak neutraler gist en standaard beslag maakt zijn turbo clear en actief kool overbodig . Een standaard...

In forum Stooktips

5 jaar geleden
Pagina 240 / 730