Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Robbert

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Robbert

@robbert

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 9
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Jenever" – 2 maanden, 1 week geleden

    @jac er zijn vele manieren om te mouten en nog meer manieren van eersten wat allemaal invloed heeft op smaak daarnaast ook graansoort en de combinaties van graan/ mout soorten . Misschien heb je wel gehoort van de kreet “…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – 2 maanden, 1 week geleden

    @gvanengeland ik zie dat lemmy de meeste dingen al heeft uitgelegt .
    4,1 brix is niet slecht in 6 dagen . 
    Nog paar dagen dan zou je kunnen verwerken als de vergisting goed verloopt

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste Poging Jenever" – 2 maanden, 2 weken geleden

    @t0m het hangt af wat voor type mout ik  wil maken . Ik eest op verschillende manieren .  Het kan zijn op een indirect houtvuur . Dus dat ik warmte met een ventilator erdoor laat stromen . Of ik eest…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste Poging Jenever" – 2 maanden, 2 weken geleden

    @t0m eesten in oven kan werken maar ik ben er geen voorstander van . Je moet goed de damp kunnen kwijtraken.  Het moet niet ” gestoomd ” dan raak je ook diastatisch vermogen kwijt.  Ook kleuring e.d. moet je kunnen…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste Poging Jenever" – 2 maanden, 2 weken geleden

    @rumo i.d.d. sabeltje moet uitsteken  . +/- 1.5 x lengte korrel  . 
    Dus niet de worteltjes !! 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste Poging Jenever" – 2 maanden, 2 weken geleden

    @alchemist 48 graden kern temperatuur . Regelmatig  om harken  zodat ook egaal droogt .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Grijze wolkjes in mijn staart" – 3 maanden geleden

    @phanican waarschijnlijk neergeslagen magnesium zouten .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Weinig alcohol uit 40 ltr. mout beslag." – 3 maanden, 1 week geleden

    @odevie dat klopt inderdaad 36 kilo maar  afhankelijk van soort graan en afhankelijk 2 rijig of 6 rijig graan brengt 10 liter 48% voor vat lageren . 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Weinig alcohol uit 40 ltr. mout beslag." – 3 maanden, 1 week geleden

    @twisted 
    51- 55 gr  20 – 35 min
    60-67gr  60 – 75 min.
    67 -75 gr  – 20-35 min 
    Ph 5,6  bij omzet temperatuur.
     
     
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Weinig alcohol uit 40 ltr. mout beslag." – 3 maanden, 1 week geleden

    @twisted voor 1 liter vodka  , whiskey of gin heb je nodig 3,6 kilo 1e klas mout / graan  . Dwz met 9 kilo zou je 1,8 liter drank van 40+ %  Jou maisschema is voor een complexer drank ….   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – 3 maanden, 1 week geleden

    @gvanengeland  vul jou “gereedschap” aan zodat je kan meten . Dus sg / refractometer ,ph meter , alcohol meter, co2 meter , temperatuur meter ,maatbeker . Ph correctie middel.  Hevel voor overheveling van stookwijn naar ketel. En koop een potje…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Het kleine vaatjes topic" – 3 maanden, 1 week geleden

    @axelf . Ik zou moeten kijken .  Dat vaatje staat er nog . Zal denk ik nog een liter of 8 in zitten.  Er staat verder niet veel whiskey meer .  Veel weggegeven laatste jaar  . ( Te veel )…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Te weinig gist?" – 3 maanden, 1 week geleden

    @concha .  Als alternatief voor voedings zout  kun je inderdaad diverse producten gebruiken.  Betreft rijst – 120 gr .  Havermout 120 gr . Sojabonen  75 gr ,zwarte of grauwe bonen , linzen,lupine bonen  80 gr. Je kunt ook b.v. 100…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Te weinig gist?" – 3 maanden, 1 week geleden

    @knoest je heb schijnbaar niet gelezen wat er vooraf stond . Een vergisten zonder voeding .  Een alternatief als je geen dap in huis hebt ! en  geen voeding hebt toegevoegd kun je toch door enkele Bonen te gebruiken een…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Te weinig gist?" – 3 maanden, 1 week geleden

    @knoest bonen is een zeer goede voedingsbodem voor gist.  Het is niet synthetische, En daarbij het heeft minder vervuiling of bijsmaak dan veel andere dingen zoals b.v. Marmite.  Er zijn ook m****len die te veel naar moonshiners kneierij kijken en tomaten…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Te weinig gist?" – 3 maanden, 2 weken geleden

    @gvanengeland ja ne kunt nog toevoegen.  DAP gistvoedingszout .
    Eventueel wat gekookte bonen ( even  kapot maken met vork ) en het kook vocht 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Te weinig gist?" – 3 maanden, 2 weken geleden

    Perensap evenals suiker bevat weinig of geen voeding voor het gist je hebt altijd een voeding nodig . 
    Gist kan niet leven op suikers dit is geen voeding . Het omzetten van suikers in alcohol is in principe een bijwerking.  

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw lid op jullie forum Gait van 't Reepad 1966" – 3 maanden, 2 weken geleden

    Voor vergisting beslag met droge gist korrels : 1 tot 50 liter  – 3 gr  per liter. 50 – 200 liter 1,5 tot 2,5 gr per liter . 200 tot 500  liter 1 a 1,5 gr per liter . 500…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo allen" – 3 maanden, 2 weken geleden

    @jan-van-dalen hou wel rekening fat suikerbiet niet zelfde manier verwerken is als tafel suikers. Suikerbiet en suikerbiet melasse bevat  geosmine ! . Dit geeft ook de muffe geur en smaak ! Om deze geosimine af te breken moet je zuur…   Lees verder»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Te weinig gist?" – 3 maanden, 3 weken geleden

    @gvanengeland als de gisting nu continu is geen gist toevoegen.  wat gist voeding kan geen kwaad.

  • Meer laden
Profielfoto Nimrax Profielfoto McCorner

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 2 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens